Av Enrique Pichon-Rivière
Presenterat på den internationella kongressen i socialpsykiatri, augusti 1969 i London. Publicerat i tidskriften "Revista Argentina de Psicología" årgång 1, nummer 2 1969
Föresatser och metodologi
Varje som vetenskap definierad socialpsykologi, vilken studerar interpersonella förbindelser och andra interaktionsformer, kommer att tendera mot stagnation och brist på mening försåvitt inte denna enkla uppgift övervinnes genom att socialpsykologin görs riktningsgivande och meningsfull.
Den har "mellanvetenskapliga" karaktäristika och dess verksamhetsfält präglas av interdisciplinär mångfald (konvergerande epistemologi) varur kommer en mängd tekniker. I grunden kännetecknas socialpsykologin av att den är operativ och instrumentell. I egenskap av praxispräglad vetenskap om människan kan inte detta krav undvikas med mindre än att man hamnar i en situation präglad av formalism och stereotypi.
Socialpsykologi som vetenskap handlar om interaktionsformer syftande till planerad social förändring. Utan en sådan innebörd saknar socialpsykologin mening och alla dess ansträngningar kommer att sluta i en upplevelse av oförmåga - som konsekvens av motsägelser rörande dess operationella aspekt. Socialpsykologi rör sig om ett hantverk i ordets vidaste betydelse i den meningen att därvid formas såväl de i förändringen ingående elementen som att marken bereds inom det fält man tänker agera.
Två riktningar kan urskiljas. Den ena är den så kallade akademiska socialpsykologin, vilken - upptagen som den är av endast tekniska problem eller möjliga förändringstyper - känner sig paralyserad av ansvaret att utforma en syntes av teori och praktik.
Den andra riktningen, vars instrumentella och operationella karaktär i reell mening växer fram ur praxis, finner inte sin lösning i form av en sluten cirkel. Dess teori får istället sin kontinuerliga näring genom att möta praktiken och omvänt (tes-antites-syntes). Teorin såväl korrigeras som berikas genom att den praktiska erfarenheten via kritik och självkritik (och mekanismerna korrigering och verifikation) görs begreppslig. På så sätt tillväxer också objektiviteten. En spiral i rörelse formas, vilken undan för undan utvidgar psykets förmåga att konstruera en strategi och logistik som genom instrumentell taktik och teknik ger en operationell karaktär åt det slags annorlunda planering, som syftar till att den önskade förändringen - människans fulla utveckling genom modifiering av såväl människa som natur - förverkligas. Den socialpsykologi vi postulerar syftar till en integrerande vision av "människan i situationen" - människan placerad i ett visst historiskt och socialt sammanhang såsom objekt för en enda vetenskap eller tvärvetenskap. Denna vision nås genom en konvergerande epistemologi och här fungerar alla humanvetenskaper som en enda operationell enhet. På så sätt beerikas såväl kunskapsobjektet som de tekniker, vilka används för att närma sig detta.
Som operationell enhet bidrar de sålunda samlade människovetenskaperna till konstruerandet av ett enda instrument, vilket - genom att lösa en uppgift - är inriktat på lärande. Vi kallar detta instrument ECRO - konceptuellt, referentiellt och operativt schema. Denna strukturella och historiska enhet möjliggör en horisontell (samhället som helhet betraktat) och vertikal (individen inplacerad i denna helhet) förståelse av ett samhälle, som befinner sig i en permanent förändringssituation Det medför vidare en förståelse av hur de anpassningsproblem kan te sig som individen kan råka ut för. Som instrument möjliggör det ett hanterande av relationerna till naturen och dess innehåll. Genom dessa relationer modifierar individen/subjektet i form av ett ständigt pågående dialektiskt samspel såväl sig själv som världen.
Skolan har till syfte att utbilda behandlare inom mentalhälsoområdet. Härvid inkluderas inte endast analys av insjuknandeprocessen med efterföljande korrigerande behandling, utan även allt slags förebyggande arbete. Av vikt är då framförallt de vektorer som rör lärande och kommunikation i och med att störningar inom dessa enligt vår åsikt utgör ursprunget till allt avvikande beteende.
Den "mellanvetenskapligt" grundade didaktik vi postulerar växer fram ur förbindelsepsykologins område. Man kan betrakta den som interdisciplinär och av gruppkaraktär; ackumulativ, samt med en grundläggande instrumentell och operativ kärna.
Denna interdisciplinära didaktik grundar sig på ett inom oss redan existerande referentiellt schema (den mängd erfarenheter, kunskaper och känslor utifrån vilka en individ tänker och handlar) vilket uppnår enhetlighet genom arbetet i grupp. Samtidigt uppstår i gruppen eller gemenskapen ett referentiellt och operationellt schema vilket - som gemensam nämnare - upprätthålls av gruppmedlemmarnas redan existerande referentiella scheman.
Att utveckla förmåga, förändra attityd samt kommunicera kunskap utgör en av didaktikens klassiska definitioner. Dessa funktioner förverkligas genom den interdisciplinära didaktik, vars innehåll är att utbilda, instruera och överföra kunskaper - men genom en teknik som är ekonomisk vad gäller det arbete som läggs ned vid lärandet. Orsaken härtill är att didaktiken är ackumulativ. Därigenom blir också utvecklingsframstegen geometriska.
Att interdisciplinärt "äntra" en social situation innebär att använda sig av en metodologi som detaljerat, grundligt och så omfattande som möjligt studerar ett problems alla delar. Därvid når man en dialektisk syntes mellan text och kontext. Utifrån denna definition uppkommer också behovet av att forma arbetsgrupper i vilka medlemmarna företräder olika specialiteter (med anknytning till det problem som undersöks). Härigenom uppfylls en av de basala lagarna för tekniken med operativa grupper ("sammansättningen av gruppen bör vara så heterogen som möjligt för att man på ett så homogent sätt som möjligt ska uppnå största möjliga produktivitet"). Vi benämner vår didaktik grundläggande kärna i och med att den inspirerats av de slutsatser som nåtts vid undersökningar inom det område som omfattar utbildning av vuxna. Dessa slutsatser innebär att överföring av de universella begrepp, som styr varje specifikt ämnesområde, påverkar kunskapsutvecklingen positivt såväl vad gäller snabbhet, verkningsgrad som djup. Den grundläggande kärnan utgörs av dessa universaler och lärandet går från det allmänna mot det enskilda.
I och med att det på detta sätt konstruerade begreppsliga, referentiella och operativa schemat (ECRO) kan användas inom vilket som helst uppgifts- eller undersökningsområde är didaktiken instrumentell och operationell. Enligt detta synsätt struktureras lärandet som en kontinuerlig process - en pendelrörelse - där undervisnings- och läromoment hos såväl elev som lärare tar sig uttryck i en strukturell och dynamisk helhet.
Vi har som viktigaste arbets- och undersökningsinstrument valt den operativa gruppen. Därvid har vi stött oss på det faktum att socialvetenskaperna de senaste åren har fokuserat sitt intresse på mindre grupper (ansikte mot ansikte). På grund av att dessa är såväl grundläggande interaktionsenhet som bärare av den sociala strukturen blir de också grundläggande arbets- och undersökningsenhet. Genom gruppskeendet fokuseras socialpsykologens undersökning på det universella fenomenet "interaktion". I form av ständig dialog och samspel - något som följer en spiralrörelses bana - uppkommer här ett ömsesidigt erkännande av sig själv och andra.
De sociala grupperingarna formar enheter vars mål är att uppnå ökad säkerhet och produktivitet. I deras sköte öppnas möjligheten att studera kommunikationsnäten, det vill säga de mellanmänskliga förbindelser som möjliggör att man kan samexistera och se en uppgift som gemensam.
Samspelet mellan de mekanismer som används för att inta och tilldela roller kommer, oavsett verksamhetsfält och grupp, att prägla en grupps struktur och fungerande. Rollerna representerar det uppträdande som överensstämmer med individernas position i interaktionsnätet och har att göra med egna och övriga gruppmedlemmars förväntningar. Rollen och den nivå den befinner sig på, det vill säga den status som är förknippad med den, länkas till de rättigheter, skyldigheter och ideologier vilka bidrar till gruppens samhörighet.
Gruppen som helhet (vars deltagare sammanlänkas såväl genom konstanterna tid och rum som genom ömsesidiga inre representationer) föresätter sig explicit och implicit en uppgift. Den uppgiften utgör också ändamålet med gruppen. Därigenom kan man säga att struktur, funktion, sammanhang och syfte samt ett bestämt antal gruppmedlemmar bildar den gruppsituation vars naturliga modell utgörs av familjegruppen.
Den av oss - i form av så kallade operativa grupper - skapade grupptekniken får sin karaktär av att den explicit fokuseras på en uppgift. Uppgiften kan handla om lärande, bot (inbegriper då terapigrupper), diagnos av en arbetsorganisations svårigheter, reklamskapande etc. Under denna explicita uppgift vilar en annan mer implicit, vilken genom klargörande siktar på att bryta upp de stereotypa mönster som försvårar lärande och kommunikation - och som därigenom också innebär hinder i varje utvecklings- eller förändringssituation.
Uppgiften består då av bearbetning av de två grundläggande ångestformerna - rädsla för förlust (depressiv ångest) av redan existerande strukturer, och rädsla för attack (paranoid ångest) i en ny situation. Sistnämnda härstammar från de nya strukturer i vilka individen/subjektet på grund av bristfällig instrumentering känner osäkerhet. Dessa två samexisterande och samverkande ångestformer skapar den grundläggande situation av motstånd mot förändring, vilken bör övervinnas i den operativa gruppen - i ett gruppskeende, där de tre dialektiska momenten tes, antites och syntes uttrycks i form av en klargörande process, som går från det explicita mot det implicita. Den arbetsinsats som frambringar klargörandet utgörs av det existerande (material som tillförs gruppen av vem som helst av medlemmarna, vilken just då innehar språkrörets funktion), den tolkning gruppens samordnare eller medtänkare gör, samt den nya emergent (i form av det beteende eller den syntesskapande händelse som framfötts ur organisationens olika element) som framträder som svar på tolkningen. I denna typ av grupp - och här finns ingen skillnad jämfört med terapi som uppgift - har varje tolkning karaktären av en hypotes som utvecklats om gruppfantasin. Den syftar inte till exakthet - och söker därmed inte verifiering utifrån ett traditionellt sanningskriterium - i något annat avseende än att genom att vara operativ tillåta eller underlätta brytandet av en stereotypi.
Samordnaren fyller en föreskriven roll i gruppen. Rollen består i att hjälpa medlemmarna att tänka för att de på så sätt ska kunna ta itu med det epistemologiska hinder som utgörs av de grundläggande ångestformerna. Samordnaren opererar inom såväl de uppgiftsrelaterade svårigheternas fält som kommunikationsnätet. Hans verktyg består i att peka på manifesta situationer och att därvid tolka bakomliggande orsakssamband. I gruppen finns även en (i regel icke-deltagande) observatör. Dennes funktion består i att fånga upp allt material som uttrycks verbalt eller preverbalt i gruppen och att därigenom bidra med synpunkter som kan hjälpa samordnaren att leda gruppen.
Det systematiska och upprepade iakttagandet av vissa vid varje session uppträdande gruppfenomen gör det möjligt att - genom klassifikation av modeller för gruppbeteendet - konstruera en grundläggande värderingsskala. Skalan fungerar som referenspunkt för de tolkningar som konstrueras.
Den första vektorn i ovannämnda kategorisering inkluderar anslutning till eller identifikation med grupprocesserna. I dessa behåller emellertid individen/subjektet en viss distans och går inte helt upp i gruppen.
Detta första moment av anslutning - karaktäristiskt för vad som sker i alla grupper - förändras senare till tillhörighet, vilket medför högre grad av integrering i gruppen. Härigenom blir det också möjligt för gruppmedlemmarna att arbeta fram såväl strategi, taktik, teknik som logistik. Det är tillhörigheten som möjliggör planering.
Samarbete består i att man ger sitt bidrag - om än tyst - till gruppuppgiften. Det bygger på differentierade roller. Genom samarbetet manifesterar man såväl den operativa gruppens interdisciplinära karaktär som det samspel vi längre fram kommer att definiera som vertikalitet och horisontalitet.
Relevans är det namn vi givit åt den kategori, som består i att gruppen fokuserar på hur den förelagda uppgiften kan klargöras. Det kvalitativa härvidlag värderas utifrån mängd förarbete, gruppens kretivitet och produktivitet samt om det skapas öppningar, vilka pekar i riktning mot ett projekt.
Den femte kategorin på vår skala utgörs av kommunikationen - såväl verbal som preverbal i form av gester - mellan medlemmarna. Inom denna vektor noterar vi inte endast budskapets innehåll, utan även dess utseende och avsändare. Vi kallar detta för metakommunikation. När dessa båda element hamnar i ett motsatsförhållande uppstår missförstånd inom gruppen.
Den sjätte vektorn gäller ett grundläggande fenomen - lärande. Genom att i ett visst moment föra samman gruppmedlemmarnas information verkar den dialektiska lagen om omvandling från kvantitet till kvalitet. En kvalitativ förändring inträffar i gruppen - en förändring som kan översättas till ångestupplösning, aktiv realitetsanpassning, kreativitet, projekt etc.
Som universell kategori i gruppsituationen inkluderas faktorn telé - av professor Moreno definierad som negativ eller positiv inställning till att samarbeta med en viss gruppmedlem. Telé bildar en atmosfär som kan översättas till positiv eller negativ gruppöverföring såväl i förhållande till samordnaren som vad gäller relationen gruppmedlemmarna sinsemellan. Det bör understrykas att attityden till förändring utgör den operativa gruppens centrala situation. Denna attityd kan ta sig uttryck i såväl ökning som minskning av depressiv eller paranoid ångest (rädsla för förlust och rädsla för attack). Dessa ångestformer samexisterar och samverkar i tid och rum. En följd av detta är att samordnaren i sin tolkning bör inkludera även den andra och underliggande ångestformen när en av dessa manifesteras i en gruppsituation.
Att situationer präglade av stereotypi eller förändringsmotstånd ses som något centralt i vårt tanke- och handlingsinriktade konceptuella, referentiella och operativa schema sammanhänger med vad jag 1945 postulerade (i en som syntes framlagd allmän teori om neuros och psykos) beträffande förekomsten av en patogen depressiv kärna, vilken med varierande grad av intensitet uppträder hos såväl normala som neurotiska och psykotiska individer. Den depressiva kärnan är länkad till födelse- och utvecklingssituationen och orsakar också det stereotypa beteendemönster som blir följden av försämrad förmåga till lärande och kommunikation. Härmed begränsas förmågan att närma sig kunskapsobjektet och därmed också den situation uppgiften utgör.
Vår teori om den enda sjukdomen utgör det teoretiska fundamentet när det gäller hur pass operativ en grupp, som följer den ovan beskrivna tekniken, kan bli. Teorin stöder sig på konceptet om en grundläggande depressiv situation, den schizo-paranoida positionen - utgångspunkt för differentiering och tänkande - , jagteknikernas stereotypi, förbindelseteorin samt begreppet inre grupp. Vårt konceptuella, referentiella och operativa schema består - framförallt i historisk och strukturell mening - av Freuds och Melanie Kleins idéer. När det gäller den sociala aspekten stöder vi oss på Kurt Lewin, vars metod är dubbelt experimentell:
a) den är ett försök att ge det sociologiska experimentet en praktisk form;
b) den söker komma fram till en ny sorts experiment - "den aktiva undersökningen" (action research).
Aktiv realitetsanpassning och lärande är oupplösligt sammanbundna. I den utsträckning objektet genom en operativ läroprocess förstås och omvandlas, förändras också den friske individen/subjektet i sig själv. Detta sker när han inleder ett dialektiskt samspel med världen. Därvid omvandlas den syntes, som löser upp en dialektisk situation, till utgångspunkt eller -tes i en ny antinomi, vilken på liknande sätt bör lösas i en kontinuerlig spiralprocess. Om denna väg följs - som en gruppmålsättning - utsätts kommunikationsnätet för en hela tiden pågående omvandling. Endast härigenom är det möjligt att utveckla ett tänkande kapabelt till dialog och att möta en förändring.
Till fenomen som uppträder i gruppskeendet så ofta att man kan tala om dom som universella emergenter hör grupphemligheten (länkad till det som vi också kallar familjehemligheten), vilken stör kommunikationen i och med att den som hemligt skeende, oavsett dess verkliga innebörd, också är laddad med känslor och fantasier om skuld.
Som universella emergenter fungerar fantasier om insjuknande, behandling och bot. Detsamma gäller för den triangulära situationen som inom vårt referentiella, begreppsliga och operativa schema bär upp förbindelseteorin. Vi uppfattar denna som en situation innehållande två kroppar och tre personer i och med att den som interaktionsmekanism bör ses som en Gestalt, vilken inkluderar något tredje. Detta tredje fungerar i kommunikationsteorin som brus. I lärandet fungerar det som epistemologiskt hinder.
De känslor av otrygghet och osäkerhet som hör samman med de grundläggande ångestformerna - och då speciellt situationer präglade av förlust - utgör element i grupplivet. I varje grupp växer ideologier fram som leder till konflikter mellan subgrupper. Liksom Schilder betecknar vi som ideologi de system av idéer och innebörder, vilka människorna använder sig av för att ge sina handlingar en riktning - mer eller mindre medvetna tankar med stor emotionell laddning. Av sina bärare betraktas de dock som resultatet av förnuftigt resonerande. Ett av stegen i gruppuppgiften består i att analysera dessa tankar. Vi kommer då dels in på området semantisk analys eller formulerandet av en sådan; dels på systemisk analys, vilken beaktar såväl ideologins inre struktur som dess - i form av motsättning - inneboende ambiguitet. En systematisk analys av motsättningar - uttryckta genom de individer och subgrupper, som tenderar att låta gruppens uppgift utmynna i en steril problematisk situation, vars funktion är att vara försvar mot förändring - utgör därför en grundläggande uppgift för den operativa gruppen och för varje social undersökning.
Gruppen bör på sin väg utforma ett konceptuellt, referentiellt och operativt schema. Det bör vara av dialektisk karaktär och motsättningar, som har med arbetsområdet att göra, bör lösas inom de ramar som gruppens uppgift utgör.
ECRO kommer här att vara ett slags sammanlöpande punkt för läroprocessen som helhet. I och med att varje undersökning sammanfaller med en operation - något som Freud betonat och sedan K. Lewin omformulerat - gör schemat det möjligt för oss att genom gruppen integrera erfarenheter som samtidigt bidrar till att utforma dess verktyg. Den praxis i vilken integrerad teori och praktik ges operativ kapacitet - ett instrument för omformning av såväl människan som hennes omgivning - utgör metodens grundförutsättning.
Utvecklandet av ett för gruppmedlemmarna gemensamt referentiellt, konceptuellt och operativt schema möjliggör ökad kommunikation inom gruppen. I enlighet med vad informationsteorin hävdar är det ju så att en mottagare har lättare att förstå det budskap som skickas om hans referentiella schema liknar avsändarens och att därigenom kodnings- och dekodifieringsoperationer underlättas. I denna kommunikations- och läroprocess kan man observera hur gruppen följer en bana som går från vardagsspråk till vetenskapligt språk. Detta steg är av vital betydelse i och med att det är meningslöst att utarbeta ett vetenskapligt tänkande som inte utgår från förståelse och analys av det referentiella schemats mer vardagliga källor.
Gruppernas ovannämnda interdisciplinära karaktär ger oss också anledning att upprepa en av den operativa teknikens grundläggande principer: största möjliga heterogenitet vad gruppmedlemmarna beträffar (en heterogenitet som uppnås genom de olika roller, vilka är konsekvens av att varje medlem till gruppen bär med sig sitt bagage av erfarenheter och kunskaper) och samtidigt homogenitet när det gäller uppgiften (genom att information i geometriskt progredierande rytm sammanförs i gruppen berikas såväl varje medlem i sig som gruppen i sin helhet) får som effekt större produktivitet.
Som redan inledningsvis betonats har mekanismerna för rolltilldelning och rollintagande en fundamental betydelse för vad som sker i gruppen. Gruppen struktureras utifrån hur rollsamspelet sker. På grund av rollernas betydelse för gruppens fungerande är det av vikt att peka på främst tre- rollen som språkrör, rollen som "tjallare" och rollen som ledare. Dessa roller är inte stereotypa, utan funktionella och växlande. Med språkrörsbegreppet kommer vi in på något som kan betraktas som en hörnsten i vår teori. Som en grupps språkrör fungerar den medlem, vilken i ett visst ögonblick pekar på gruppskeendet och de fantasier som styr detta, samt ångesten och behoven inom gruppen som helhet. Språkröret talar emellertid inte endast för sig själv utan för alla. I språkröret sammanstrålar vad som benämns gruppens vertikalitet och horisontalitet. Vertikalitet har att göra med individens/subjektets personliga historia. Horisontalitet anspelar på den "här-och-nu"-process som pågår inom medlemmarna som helhet. Språkröret får sin roll genom att det inom honom sker en sammanfogning av hans omedvetna fantasi - en fantasi som formats utifrån en mer ursprunglig modell - och gruppskeendet. Hur språkröret infogas i gruppen påverkar framväxten av det material som bör tolkas. Tolkningen inrymmer dessa två element: det vertikala och det horisontella. Genom det problem som uttrycks av språkröret (i dennes vertikalitet) bör tolkningen exemplifiera samtliga gruppmedlemmars uppgiftsrelaterade "här-och-nu"-situation.
Språkrörets behov, ångest och fantasier samt sättet att formulera dessa har med hans personliga historia att göra. Att formulerandet sker vid ett visst tillfälle i gruppskeendet visar på emergentens horisontala karaktär.
I den naturliga processen att ge och ta roller görs en gruppmedlem till förvarare av gruppens eller uppgiftens negativa eller skrämmande aspekter. I denna underförstådda överenskommelse har såväl han själv som övriga gruppmedlemmar del. Här uppträder segregeringsmekanismer och därmed bildas ytterligare en betydelsefull situation - "tjallarens". En annan medlem kan å andra sidan i samma process göra sig till förvarare av gruppens positiva aspekter och därmed bli innehavare av ett ledarskap som fokuseras på en eller flera av de tidigare nämnda kategorierna (tillhörighet, samarbete etc). Dessa två roller - ledare och "tjallare" - är emellertid nära sammanlänkade. Rollen som "tjallare" har till syfte att skydda ledarskapet och uppstår genom en för gruppen i dess arbete med att skapa klarhet (genom att tydliggöra skillnader) nödvändig dissocierings- eller splitting-process. Till ovannämnda tre roller lägger vi också rollen som sabotör. Vanligtvis innefattar den ledarskap för förändringsmotståndet.
Principen komplementaritet bör styra rollsamspelet i gruppen. Därigenom blir rollerna funktionella och operativa. Om en supplementprincip uppträder kommer däremot gruppen att präglas av en konkurrenssituation som verkar förlamande på arbetet med uppgiften.
I tidshänseende genomgår gruppsessionen tre olika moment - öppning, utveckling och avslutning. Observatören och samordnaren bör noggrant registrera vad som växer fram under öppningsskedet. Det utgör material som kommer att bearbetas under sessionen. I avslutningsskedet kan man sedan observera hur detta material åter uppträder - men i modifierad form.
I termer av grupparbete är tre faser urskiljbara. Under förarbetet aktiveras gruppens försvarstekniker på grund av förändringsmotstånd, vilket syftar till att undvika bearbetning av den ångest som utgör epistemologiskt hinder. Uppgiften utgörs av just detta. Kunskapsobjektet blir möjligt att penetrera genom bearbetning varigenom stereotypa mönster, vars funktion är att bromsa lärandet och försämra kommunikationen, bryts. När medlemmarna känner tillhörighet och en planering kan konkretiseras, uppkommer projektet.
Gruppen sätter upp mål som går bortom här-och-nu. En strategi konstrueras vilken syftar till att nå dessa mål. Men inom detta här-och-nu kan man se hur projektet - likt varje mekanism som har med skapande att göra - syftar till att övervinna den situation av död eller förlust som gruppmedlemmarna upplever när de i och med uppgiftens lösning lägger märke till risken för separation och gruppens upplösning.
Härovan har vi pekat på de allmängiltiga faktorer som verkar styrande på den operativa gruppen. Vi vill understryka att samordnarens tolkning generellt bör vara inriktad på dessa allmängiltiga situationer. Därvid bör tolkningen formuleras så att den alltid inkluderar såväl språkrörets vertikalitet som gruppens horisontalitet.
Som avslutning bör omnämnas att tekniken för operativa grupper kom till 1946 i samband med att jag var ansvarig för "Servicio de Adolescentes del Hospital Neuropsiquiátrico de Hombres" i Buenos Aires. För att hålla verksamheten igång var jag då tvungen att omvandla en grupp patienter till ett vårdarlag.
Operativa tekniker används nuförtiden inte endast vid utbildning av psykologer, utan även inom reklamverksamhet, institutionellt arbete, chefsutbildning, studier i regi- och teaterarbete etc. Sammanfattningsvis handlar det om alla slags situationer där en grupp och dess medlemmar kan omvandlas till operativ arbetsenhet.
Översättning: Sören Lander
Senast uppdaterad: 190816