Av Enrique Pichon-Rivière
Ångest framträder när de första tecknen på förändring växer fram. En förändring kan uppstå i alla miljöer. Dess struktur formas dock av det samhälleliga, vilket samtidigt skapar de nödvändiga förutsättningarna för förändringen.
Det är stor skillnad mellan kris och förändring. Sistnämnda planeras undan för undan i form av en ideologi. När den omfattar hela samhällsstrukturen har den till syfte att påverka i största möjliga omfattning, den kan observeras inom vårt arbetsområde och är då relaterad till alla slags anpassningsstörningar. När kommunikationssystemen råkar ut för störningar hamnar individen (subjektet) i situationer som präglas av tilltagande isolering och desintegration. Där är det också möjligt att observera det kollektiva patologiska fenomen - anomi -som beskrivits av Durkheim. Det karaktäriseras på såväl individ- som samhällsnivå av desintegration, fragmentering och splittring. Vi möter sålunda ett splittrat samhälle med splittrade individer.
Revolutionära rörelser kan utgöra uttryck för förändring. Om de förmår inta en autentisk sådan roll kommer det snart att från olika vetenskapliga och politiska områden framträda individer (subjekt), vilka intar en motsatt roll och representerar ett förändringsmotstånd, vars syfte är att upprätthålla den existerande strukturen för att därigenom motverka att något förändras. Förändringsförespråkarna eller -ledarna tar som sin uppgift att planera förändringen, vilken dock ständigt hindras av - institutionaliserade eller icke-institutionaliserade - strukturer i form av vissa påtryckningsgrupper, som tilldelar sig själva rollen som väktare av status quo; därvid personifierar de motståndet. Dessa grupper utgör tydliga uttryck för en reaktion som i sin tur styrs av mycket större och talrikare grupper med internationella förgreningar. Syftet är att motverka förändring och att behålla den dittillsvarande stereotypa situationen.
Krissituationen uppstår när desintegrationen huvudsakligen omfattar den härskande klassen och dominerande grupper - finans eller imperialistiska -, vars mål är kontroll över ekonomin, hamnar i motsättning till varandra. Splittringen inom de härskande grupperna - vilka bekämpar varandra med hjälp av hela sin informationsapparat - skapar krissituationen.
Såväl motståndet mot förändring som själva förändringen är föremål för planering. Historien kan också uppfattas som en kontinuerlig kamp mellan dessa två synsätt. Det gäller såväl samhälls- som individhistoria.
På individnivå inträffar krissituationerna oftare än de situationer som karaktäriseras av förändring. De är dock möjliga att såväl förutse som att förbereda sig för. Kriserna utlöser ångesttillstånd hos individen och framkallar också den personlighetsutvecklande zigzagformade rörelse, vilken behäftar varje framsteg fram tills dess att förändringen tagit form som definitiv situation - med innebörden att vara en aktivt anpassad och engagerad människa som funnit sig tillrätta. Individen (subjektet) etablerar därvid ett dialektiskt förhållande till världen och omvandlar företeelserna i denna från ting i sig till ting för sig. I den utsträckning individen förändrar sig själv - genom denna permanenta i spiralform verkande praxis - kommer han också att förändra sin omgivning
Den engelske poeten John Donne, född 1572, gav följande uttryck för detta oupplösliga förhållande och obevekliga samspel mellan människan och hennes omgivning:
Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig;
varje människa är ett stycke av fastlandet,
en del av det hela;
sköljes en jordklump bort av havet,
varder Europa i samma mån mindre,
såsom ock en udde i havet bleve,
såsom ock ett jordagods,
tillhörande dina vänner eller dig själv;
varje människas död förminskar mig,
ty jag är innesluten i mänskligheten;
och sänd för den skull aldrig bud
och fråga för vem klockan klämtar:
den klämtar för dig!
(Citatet från Ernest Hemingway: Klockan klämtar för dig. Albert Bonniers Förlag Stockholm 1978)
Uttrycken för förändringsmotstånd har till syfte att utplåna källorna till den ångest varje förändring för med sig. Såväl individ som samhälle bör möta de två primära former av rädsla som åstadkommer en grundläggande existentiell störning: rädslan för förlust av redan etablerade strukturer - i människans inre - och rädslan för att förlora förmågan att anpassa sig till de i den sociala omgivningen föreskrivna normerna. Förändringen implicerar i sig en förlust och genererar - till och med institutionaliserar - starka osäkerhetskänslor, vilka utmanar eller ökar isoleringen och ensamheten - och detta huvudsakligen på grund av att man förlorat känslan av att tillhöra en stabil social grupp.
Den andra formen av rädsla som också finns närvarande är rädslan för attack. Den beror på det faktum att individen har lämnat sin tidigare stereotypi, utan att vara tillräckligt rustad för att kunna försvara sig mot de faror han föreställer sig finns i den nya situationen. Denna i vår kultur så allvarliga konflikt framkallar passivitet och marginalisering. Undan för undan har annars det mänskliga och samhälleliga arbetet omvandlats till en skapelse i vilken en grupp människor förenats i en stor ansträngning för att genom sina samlade kunskaper och med varandra som sporre åstadkomma en produktivitetsnivå vilken går långt utöver vad varje gruppmedlems enskilda insats i sig betingar.
Ett typiskt exempel på revolutionerande förändring utgör Sigmund Freud. Som operativ förvaltare av den romantiska litterära traditionen mottar han som författare Goethepriset. I egenskap av förändringsagent inom psykologin revolutionerar han sin epoks moral och skakar om den viktorianska etikens grundvalar. Han ger upphov till ett nytt sätt att förstå människan, vilken härigenom omfattas historiskt i hela sitt djup. Freuds inflytande kan spåras inom alla kunskapens och konstens områden. Parallellt och påverkade av honom utvecklas litterära strömningar som fullständigt förändrar dialogen med det estetiska objektet. Sålunda växer i Zürich dadaismen fram genom en psykoanalytisk maieutik (maieutik=en mästares förmåga att hos sin lärjunge belysa dennes ännu ej formulerade uppfattningar /övers anm.). Som ett litet barn, vilket till en början endast kan säga "Da-Da", växer den undan för undan och med vissa namnförändringar fram tills att den kulminerar i surrealismen som ideologisk strömning - om den nu kan benämnas så - vilken slutgiltigt kommer att sätta det psykoanalytiska inflytandets stämpel på det konstnärliga vetandets område. Genom att integreras med denna moderna attityd får dagens värld också ett nytt utseende.
Freud framkallar en total förändring i bilden av människan. Han lyfter fram de dolda och förflutna element, som fungerar betingande på beteendet, och gör dessa begripliga genom att avslöja den mänskliga naturens underjordiska aspekter. Liksom den stora freudianska skapelsen domineras även surrealismen av drömelementen, vilka utgör symboliska uttryck för människans fantasi och för poetiskt skapande.
Varje skapande genis verk - i egenskap av förändringsagent - möts av motstånd och upplevs som revolutionärt. Därför brukar inte heller konstverket genast bli förstått och accepterat i och med att det visar fram den verkliga bilden av människan samtidigt som det förstör den dittillsvarande förvrängda - och efter formella normer anpassade - bild som hon haft av sig själv och sin värld.
(1965)
Översättning: Sören Lander