Av Enrique Pichon-Rivière
PROLOG
Connaissance de la mort
Je te salue
mon cher petit et vieux
cimetière de ma ville
où j'appris à jouer
avec les morts.
Cést ici où j'ai voulu
me révéler le secret de
notre courte existence
à travers les ouvertures
d'anciens cercueils solitaires.
Kännedom om döden
Jag hälsar dig
kära gamla stadskyrkogård
där jag lärde mig leka
med de döda.
Här ville jag
låta hemligheten
med vår korta tillvaro
uppenbaras
genom ensamma
gamla kistors sprickor
(Poem skrivet av Enrique Pichon-Rivière 1924)
Syftet med denna prolog är att förtydliga vissa aspekter av mitt referentiella schema genom att utforska dess ursprung och historia. Härvid söks den inre överensstämmelsen i ett arbete, vilket - med dessa texter innehållande olika teman och fokus - uppvisar skilda moment vad beträffar dess teoretiska utarbetande.
Som krönika över tankens vägar är den nödvändigtvis självbiografisk i och med att en författares referentiella schema har sin struktur inte enbart beroende på hur det begreppsligt organiserats. Det vidmakthålls av - och har samtidigt sin grund i - drivkrafter, vilkas ursprung utgörs av upplevd erfarenhet. Genom dessa erfarenheter konstruerar forskaren sin inre värld, vilken - innehållande personer, platser och förbindelser - genom en skapande process i sin egen takt uttrycks i form av den strategi som ligger bakom upptäckten.
Man kan säga att min vurm för humanvetenskaperna har sin grund i försöket att klarlägga det dunkel som mötet mellan två kulturer gav upphov till. Allt från det att mina föräldrar emigrerade från Genève till Chaco blev jag från fyraårsåldern såväl vittne till som del i hur en europeisk minoritetsgrupp inympades i en primitiv livsstil. På så sätt inkorporerades i mig - och inte alls helt åtskilda - två nästan helt motsatta kulturer. Mitt intresse för att observera verkligheten var till en början av förvetenskaplig karaktär - mer exakt uttryckt var det av magisk och mytisk karaktär. Genom den psykiatriska verksamheten kom det att få en mer vetenskaplig karaktär.
Upptäckten av det flytande i övergången mellan dröm och vakenhet - närvarande i de myter som var mina följeslagare under barndomen samt i de poem som vittnar om mina första skapande ansträngningar, vilka influerats av såväl Lautréamont som Rimbaud - kom mig att allt ifrån tonåren ha en dragning åt det kusliga.
Överraskning och metamorfos - element som uttrycker det kusliga - samt ett magiskt tänkande strukturerat som projektiv identifikation, skapar en tolkning av verkligheten, vilken är karaktäristisk för de landsbygdsbefolkningar som influerats av guaraní-kulturen. I denna miljö levde jag upp till arton års ålder. Varje uppfattning om världen är där av magisk karaktär och styrd av skuld. Föreställningar om död, smärta och vansinne formar det allmänna sammanhanget inom guaraní-mytologin.
Viss om att det tänkande som följer den formella logikens lagar döljer ett bakomliggande innehåll - genom olika symboliseringsprocesser och som triangulär situation innefattande en relation till döden - väckte internaliseringen av dessa primitiva strukturer mitt intresse för att avtäcka det implicita.
Placerad i ett sammanhang där orsaksförhållanden sveptes in i föreställningar om ödets godtycklighet växer min analytiska böjelse fram som ett behov av att klargöra såväl familjemysterierna som att utforska de motiv som styrde beteendet inom både närstående och mer avlägsna grupper. Ouppklarade mysterier i den närmaste omgivningen (vad Freud benämner "familjeromanen") samt magiska förklaringar till relationerna mellan människa och natur kom att bestämma min nyfikenhet - vilken utgör utgångspunkt för min böjelse för humanvetenskaperna.
Intresset för att observera de prototypiska personligheter, som i små samhällen får en särskild innebörd, kom att orienteras - ännu ej medvetet - i riktning mot att upptäcka de symboliska modeller genom vilka den sociala gruppens rollsamspel inom sin ekologiska miljö manifesteras.
Något av det magiska och mytiska försvann då inför avtäckandet av denna bakomliggande men förklarliga ordning - den dialektiskt ömsesidiga relationen mellan människan och hennes omgivning.
Min kontakt med det psykoanalytiska tänkandet ägde rum innan jag började på den medicinska fakulteten. Det var som att finna en nyckel, vilken gjorde det möjligt att dekodifiera allt som tycktes oförståeligt i språket och det vanliga tänkandet.
Att börja på universitet, styrd av ett intresse att skaffa mig verktyg att kämpa mot döden, och därvid alltför tidigt konfronteras med ett lik - vilket paradoxalt nog är en medicine studerandes första kontakt med sitt studieobjekt - innebar en kris. Mitt beslut att verka inom vansinnets område - på sätt och vis en form av död, som dock är reversibel - stärktes där. Mina första närmanden till den kliniska psykiatrin öppnade vägen till ett dynamiskt fokus. Detta skulle, utifrån observationer av det avvikande beteendets fenomeniska aspekter, undan för undan leda till upptäcken av de element av historisk, utvecklings- och strukturell karaktär, vilka kom att berika min förståelse av beteendet som en helhet i dialektisk utveckling.
Observerandet av två tydligt urskiljbara kategorier av fenomen inom det material som patienterna tillhandahöll - det som manifesteras explicit och det som existerar som latent element - möjliggjorde det definitiva införlivandet av en ny psykologis (som redan från första början hade en dragning åt det psykoanalytiska tänkandet) problematik i mitt referentiella schema.
Kontakten med patienterna och försöket att etablera en terapeutisk förbindelse till dem bekräftade vad jag hela tiden hade anat - att bakom allt "förvirrat" beteende finns en underliggande konfliktsituation. Sjukdomen är uttryck för ett misslyckat försök att anpassa sig till omgivningen. Således kom sjukdomen att framstå som en förståelig process.
Från de första studentåren har jag arbetat på privata kliniker och genom relationen till - och samvaron med - patienter skaffat mig erfarenheter inom det psykiatriska området. Denna permanenta kontakt med alla slags patienter och deras familjer gav mig möjlighet att lära känna sjukdomsprocessen i sitt sammanhang - i synnerhet de aspekter som har att göra med avsöndringsmekanismer.
Jag påbörjade min psykoanalytiska skolning dels genom att som utgångspunkt använda de kunskaper om det förvirrade beteendets struktur och karaktäristika som behandlingen av de sjuka gav, dels genom att låta studier av Freuds verk fungera som orienteringspunkt. Det hela kulminerade i den läroanalys jag ett antal år senare genomgick hos Dr Garma.
Genom att läsa Freuds arbete om Jensens "Gradiva" tyckte jag mig ha funnit den väg som - med drömmarna och det magiska tänkandet som gemensam nämnare - skulle möjliggöra en syntes mellan konsten och psykiatrin.
Vid behandling av psykotiska patienter - enligt psykoanalytisk teknik och genom utforskning av överföringsprocesser - blev existensen av inre objekt uppenbar för mig. De inre objekten - multipla "imagon" - knyts samman i en värld som undan för undan byggs upp genom en internaliseringsprocess. Denna inre värld utformas som ett scenario i vilket det är möjligt att - som dynamiskt skeende - igenkänna internaliseringen av objekt och relationer. I detta scenario söker man rekonstruera den yttre verkligheten. Beroende på den imaginära övergången från det "yttre" till den intrasubjektiva sfären - det "inre" - kommer emellertid objekten och förbindelserna att framträda i förändrad skepnad. Processen är jämförbar med en teaterföreställning. Det handlar där inte om en alltid identisk upprepning av en text. Istället återskapar varje skådespelare på sitt speciella sätt verket och karaktären. Tid och rum inkluderas som dimensioner i den inre krönika över verkligheten som den omedvetna fantasin utgör.
Det analytiska utforskandet av denna inre värld kom mig att - genom formulerandet av begreppet förbindelse - utvidga konceptet "objektrelation". Jag definierar "förbindelse" som en komplex struktur bestående av ett - i form av kommunikations- och läroprocesser - ömsesidigt samspel mellan ett subjekt och ett objekt.
Dessa relationer av intersubjektivt slag fungerar styrande och de har sin grund i behov, vars skiftningar och intensitet påverkas av den omedvetna fantasin. Sammantaget utgör detta förbindelsens motivationella fundament. Varje sålunda uppfattad förbindelse implicerar existensen av avsändare, mottagare samt ett budskaps kodifiering och dekodifiering. Genom denna kommunikationsprocess manifesteras såväl innebörden av objektets inkluderande i förbindelsen som dess del i en dialektisk - icke-linjär - relation till subjektet. På grund härav hävdar jag att subjekt och objekt ömsesidigt interagerar och ger varandra näring i alla strukturer av förbindelsekaraktär - och redan genom att använda termen struktur poängterar jag de däri ingående elementens ömsesidiga beroende. I denna interaktion äger den internalisering rum vilken antar en intrasubjektiv dimension. Huruvida det kommer att handla om en "god" eller en "ond" förbindelse är kopplat till i vilken mån den känsla av belöning eller frustration, som åtföljer det initiala formandet av förbindelsen, också karaktäriserar övergången eller internaliseringen.
De intrasubjektiva relationer - eller internaliserade förbindelsestrukturer - som kommer till uttryck i den inre världen betingar hur man lär av verkligheten. Lärandet underlättas eller försvåras beroende på om mötet mellan det intersubjektivas och det intrasubjektivas sfär blir dialektiskt eller problematiskt - om interaktionsprocessen fungerar som en öppen krets i spiralform eller som en sluten krets förlamad av stereotypi.
Den inre världen definieras som ett system i vilket relationer och objekt samspelar varvid de ger varandra ömsesidig näring. I korthet kan man säga att det intrasystemiska samspelet är permanent samtidigt som interaktionen med omgivningen upprätthålls. Kriterierna på hälsa och sjukdom utformas utifrån den yttre och inre interaktionens kvalitet.
Denna uppfattning om den inre världen, avvisandet av den primära narcissismen samt driftsuppfattningens ersättande med förbindelsestrukturen - varvid förbindelsen ses som ett protolärande och bärare av de första sociala erfarenheterna, vilka konstituerar subjektet som sådant - ledde nödvändigtvis till att psykologin i strikt mening kom att definieras som socialpsykologi.
Även om dessa frågeställningar växte fram ur en praxis - och delvis antyds i några av Freuds verk (Masspsykologi och Jaganalys) - innebar formulerandet av dem en brytning med det ortodoxa psykoanalytiska tänkande, som jag omfattat under de första åren av min gärning och vilket jag ständigt sökt bidra till att sprida. Jag tror att denna brytning innebar ett sannskyldigt "epistemologiskt hinder" och en djup kris som det tog mig många år att övervinna. Kanske lyckas jag med detta nu i och med att dessa texter publiceras.
Sistnämnda hypotes kan tyckas bekräftad av det faktum att jag - i och med att jag blev medveten om de väsentliga förändringarna i min referensram - ägnade mig mer intensivt åt undervisning, vilket också bröt den tidigare rytmen i min skrivna produktion. Endast i texterna "Användning av Tofranil i familjegruppsbehandling" (1962), "Operativ grupp och teorin om den enda sjukdomen" (1965) samt "Introduktion till en ny problematik för psykiatrin" (1967) lyckas jag på ett mer heltäckande sätt formulera mitt konceptuella schema - även om vissa grundläggande aspekter mycket koncist knyts samman nyligen i "Förslag och metodologi för en skola för socialpsykologer" och "Operativ grupp och dramatisk modell" (presenterade 1969 i London vid Internationella Kongressen i socialpsykiatri respektive Buenos Aires vid den Internationella Kongressen i Psykodrama).
Det sätt mitt arbete - utforskandet av beteendets struktur och mening, samt uppdagandet av dettas sociala karaktär - banat sig väg har skett i form av en praxis, vilken uttrycks i ett konceptuellt, referentiellt och operativt schema.
Utforskningens nuvarande syntesform kännetecknas av en konvergerande epistemologi i vilken humanvetenskaperna riktar sitt huvudsakliga fokus mot ett enda mål - den "människa-i-situationen" som synliggörs genom att tas upp till behandling utifrån olika dimensioner. Det handlar om en tvärvetenskap med interdisciplinär metodologi. Denna fungerar som operationell enhet och möjliggör därmed en större förståelse av kunskapsobjektet. Därvid kommer också de tekniker, som används för att närma sig kunskapsobjektet, ömsesidigt att berika varandra.