”Inom undervisningens område utbildar sig gruppen i att lära och detta uppnår man endast medan man lär, det vill säga medan man 'opererar' ...
I den operativa undervisningen bör man sträva i riktning mot det okända och att utforska sådant som ännu inte är tillräckligt belyst. Om det finns ett grundläggande rättesnöre att hålla sig till, så är det att bryta upp stereotypier på alla nivåer eller plan de än må visa sig. Stereotypi är ett läroämnenas fördärv ...
Inom vetenskapen gör man framsteg inte bara genom att finna lösningar, utan också genom att – som något grundläggande – skapa nya problem; och det är nödvändigt att lära sig att inte vara rädd för att framkalla sådana. I den handlingen lär sig den studerande genom egen direkt medverkan att såväl problematisera som använda verktyg för att finna lösningar och formulera möjliga lösningsvägar ” (Jose Bleger: Operativa grupper vid undervisning. Föreläsning 1961).
I
Denna föreläsning syftar bland annat till att ta upp ett möjligt kognitivt grupprocess-perspektiv, förhållandet mellan psykodynamiskt och kognitivt tänkande (med tonvikt på grupp) samt något om hur Pichon-Rivières gruppoperativa modell (med tonvikt på figurerna ”den upp-och-nedvända konen” och ”vektorsmodellen”) skulle kunna tjäna som ”överbryggning” mellan psykodynamisk och kognitiv tankevärld. Tidigare har tagits upp fyra olika teoretiker som på ett eller annat sätt har anknytning till ett psykodynamiskt grupptänkande. Pichon-Rivière, Bion, Foulkes och Turquet representerar delvis olika skolor, men ...
... Pichon-Rivière, Bion, Foulkes och Turquet
(med sin bas i en psykodynamisk grundsyn)
representerar samtliga föreställningen att
bakom/under det explicita/observerbara
finns något implicit/latent/ej synligt vars
avtäckande kan förklara det man observerar.
Man går alltså från det som kan observeras till att söka dra (kausala) slutsatser om varför detta observerbara framträder. Denna kausalitet behöver inte vara omedelbar genom att ett ”stimuli” direkt följs av en ”respons”, utan den kan vara fördröjd – icke-linjär – på så sätt att en ”respons” kan följa efter en viss tid och då på ett inte så tydligt eller förståeligt sätt.
De här fyra teoretikernas ”kartor” eller ”modeller” är sätt att försöka få kunskap om och förstå de fenomen som uppträder i gruppsammanhang vare sig det rör sig om större eller mindre grupper.
Dessa teorivärldar utgör ett slags ”kartor”
för att försöka göra det som observeras
förståeligt. I vårt sammanhang gäller det
främst de processer som äger rum i en
grupp.
Den ”upp-och-nedvända konen”
(spiralfiguren) är ett sätt att illu-
strera förhållandet mellan ”det synliga”
(explicita) och ”det osynliga” (implicita).
Den är också en ”karta”.
Även ”vektorsmodellen” är en karta att
orientera sig utifrån.
Dessa figurer eller illustrationer skulle kunna belysa en del av det tänkande som finns både inom den psykodynamiska och den kognitiva tankevärlden (trots att begreppsapparaterna är skiljaktiga) och därigenom - som ett slags ”karta” - bli till en referensram för att diskutera dessa två modeller.
Som ”tankefigurer” kan de vara till hjälp
för att försöka beskriva ett psykodynamiskt
och ett kognitivt grupprocesstänkande.
Ett slags ”karta” där man kan orientera sig.
De begrepp jag speciellt vill fästa uppmärksamheten på är ”explicit” och ”implicit”. Som tankefigurer är det möjligt att här innefatta såväl kognitiva som psykodynamiska förklaringssätt.
Nyckelorden ... är
”explicit” och ”implicit”. Med
olika betoning och innebörd kan
de användas om de grupprocesser
som äger rum såväl enligt psyko-
dynamiskt som kognitivt tänkande.
II
I den vidare framställningen stöder jag mig (förutom på det pichonianska tänkandet) främst på följande:
En essä (på norska) om ett experiment med blandat kognitivt och gruppanalytiskt förhållningssätt på dagavdelning (för personlighetsstörda) på Ullevål-sjukhuset i Oslo.
Den svenske psykiatern och kognitive psykoterapeuten Jörgen Herlofssons manualbaserade kognitiva modell för korttidsbehandling av utbrända i grupp (föreläsningsanteckningar från Psykoterapimässan 2002).
Norrmannen Atle Dyregrovs kognitiva modell för debriefing i grupp (med sina rötter i USA).
Något kännetecknande för processen i en kognitiv grupp är att processen åtminstone delvis styrs av en plan eller manual. Det är terapeutens eller gruppledarens uppgift att se till att den föreskrivna ”vägen” eller processen följs.
III
I en kognitiv ”gruppanordning” finns
en uppgift, plan eller manual som i varierande
grad styr hur processen kommer att
se ut. Gruppledarens explicita uppgift
är att se till att den föreskrivna ”vägen” följs.
Man kan ... få ett intryck av att gruppledaren blir till ett slags ”facit” i den kognitiva gruppen med åtföljande föreställningar om vilket slags tänkande som är riktigt.
En beroendegrupp (i bionsk mening) skulle (härigenom) kunna tänkas ta form där gruppen blir beroende av gruppledarens kunskaper och information för att ta sig vidare i arbetet med sin uppgift, men att den får svårt att tänka fram sina egna lösningar.
Gruppledaren gör bland annat
sammanfattningar av gruppens
process och ser till att man håller
sig kvar på vägen.
OM gruppen gör “uppror” mot denna ”installerade” beroendegrupp sker det i form av ett kamp-flykt-beteende alternativt parbildnings-beteende (ett alternativt ”maktcentrum” skapas dit gruppens hopp om annorlunda utveckling, bot, lärande etc riktas).
I det gruppoperativa konceptet (Pichon-Rivières) finns tanken om dels en ”explicit uppgift” (alltså ett mål man ska ta sig fram till), dels om sådant som kan inverka störande i dess utförande (alltså avvikelser på vägen fram mot målet). Detta senare kan då ses som en ”implicit uppgift” (hit torde de bionska grundantagandena räknas). Den är viktig att arbeta igenom därför att den explicita uppgiftsprocessen annars blir hindrad eller begränsad (man gör uppgiften i formell mening, men utan att egentligen beröras eller tillägna sig kunskap på ett personligt sätt så att den kan användas).
I psykodynamiskt grupptänkande ges gruppen större utrymme att söka sina egna lösningar. Det finns mindre av föreskriven väg trots att det också här finns en uppgift (mer eller mindre uttalad). Sätten att lösa den är dock inte föreskrivna.
Hos Pichon-Rivière bör UPPGIFTEN vara gruppens ledare. När ett ”språkrör” i en operativ grupp framträder (som underlättare av uppgiftens lösning eller som ”sabotör”) blir detta till en del av grupprocessen. Språkröret pekar därvid på något som kan vara implicit och viktigt att på något sätt bearbeta för att inte stereotypisera gruppens arbete med sin uppgift (att alltså hindra den från att fungera som en – i bionsk mening – arbetsgrupp) ...
Grundantaganden (i bionsk mening) alternativt en ”implicit uppgift” kan inverka störande på arbetet med att utföra planen eller den explicita uppgiften. Vart tar arbetet med det implicita vägen i de två tänkesätten (kognitivt och psykodynamiskt)?
IV
På Ullevålsjukhuset (ett psykiatriskt sjukhus i Oslo) laborerar man med bägge dessa modeller (psykodynamiskt och kognitivt) på en dagvårdsavdelning för personlighetsstörda (At kombinere psykodynamisk og kognitiv teapi og forståelse. Erfaringer fra et psykoterapeutisk dagafsnit (Matrix 2006) av Randi Luggin).
Kan man kombinera de två sätten att tänka om vad och hur en process ska äga rum i en grupps arbete? Ullevålsjukhusets dagavdelning verkar använda en modell där de två tänkesätten kan komplettera varandra.
En gruppanalytisk grupp och en kognitiv grupp går jämsides med varandra under vårdtiden.
Sistnämnda grupp innehåller kognitiva ingredienser som färdighetsträning, medvetenhet om grundläggande kognitiv-affektiva scheman, användning av kognitiva tekniker för att identifiera och utmönstra dysfunktionella tankemönster relaterade till olika problemsituationer etc.
Man arbetar med grundläggande kognitiva begrepp (negativa automatiska tankar och livsregler – också underliggande scheman – med speciellt fokus på låg självkänsla). Utgångspunkterna är patientens vardag. Det är ganska mycket struktur med fastlagt program och hemuppgifter.
Vad gäller psykodynamiskt respektive kognitivt rekommenderas exempelvis patienten i förekommande fall att gå tillbaka till gruppanalysgruppen med känslor som väckts i den kognitiva gruppens färdighetsträning (här kan ju en patient direkt ha blivit uppmärksam på en viss sak som behöver fördjupas).
Djupliggande ”scheman”, tanke- och känslomönster kommer på så sätt att utgöra utgångspunkter för bearbetning i den (psykodynamiska) gruppanalytiska gruppen. I den senare utmanas också mer djupliggande personlighetsstrukturer, vilket avsevärt kan öka ångestnivån (med aktivering av de grundläggande rädslor och hinder – av depressiv, paranoid och konfusionell karaktär - som finns i botten av ”den upp-och-nedvända konen”).
I de mer gruppanalytiska grupperna är strukturen rätt liten, men dock med högre terapeutaktivitet än i renodlade gruppanalytiska grupper. Fokus är på relationer här-och-nu och på det medvetna eller förmedvetna snarare än det omedvetna.
Fokus kommer i en sådan här modell att till en början ligga på det manifesta (eller explicita; se ”den upp-och-nedvända konen”) och på ytan liggande för att därefter övergå till mer djupliggande problematik knuten till personlighetsdrag.
I dessa parallella grupprocesser löses olika uppgifter utifrån vad grupperna är tänkta att fokusera på. Färdighetsträning etc äger rum i de kognitiva grupperna och det som ej inryms i den ”planen” tas upp och bearbetas i de gruppanalytiska grupperna. I dessa senare kan färdighetsträningsbehov (det vill säga att behöva exponeras för det som är hotfullt eller svårt) bli synliga och läggs därför över till de kognitiva grupperna varpå de mer känslomässiga aspekterna därefter vid behov åter kan bearbetas gruppanalytiskt från en ny erfarenhetsposition.
Skillnaderna mellan de två metoderna eller tanketraditionerna är att den kognitiva terapin till stor del är terapeutstyrd, planerad och manualiserad. Den psykodynamiska gruppanalytiska lägger mer betoning på den yttre strukturen (ramen), som ska ge plats och trygghet så att det i patienternas inre liv ska kunna framträda associationer och spontana känslor.
Under fem års tid har man på dagavdelningen sökt kombinera dessa bägge sätt att tänka om människor och deras fungerande. Man har också en storgrupp med syftet att ”dela tankar, känslor och reflektioner om vad som försiggår i verksamheten – och vad som sker utanför som kan påverka verksamheten” ...
I storgruppssammanhanget förhåller sig gruppledaren primärt gruppanalytiskt (såväl tillbakadraget som tolkande) medan den övriga personalen är mer psykoedukativ, besvarar direkta frågor eller kan gå in i diskussion om teoretiska spörsmål (främst då om gruppmedlemmarna så önskar). Här kan man ju fundera lite över skeendet i storgruppen utifrån ett Turquet-perspektiv.
Storgruppen kom till för att ge möjligheter att skapa mening i det större sammanhang en dagavdelning utgör … att de grupprocesser som äger rum där ska bli möjliga att benämna och tala om. Innan storgruppen infördes försiggick många storgruppsprocesser i det fördolda – i uppehållsrum och på privata fester – och som personal var det svårt att få överblick över dessa processer. I synnerhet de kognitiva grupperna hade svårt att uppfånga dessa fenomen i och med att överföringsprocessen och konflikter mellan patienterna inte benämndes.
För att ej teorikonkurrens ska uppstå har man en ”metateori” som överordnad teori (Kohuts självpsykologi).
Under de fem år som Ullevålexperimentet pågått (enligt ovannämnda artikel) har man utvecklat ett slags ”nyspråk” vari bägge referensramarna innefattas. Man har fått ett intresse för att se det som är positivt i modellerna och kunnat låta dessa ömsesidigt befrukta varandra. Ett möjligt slutresultat kanske blir en gemensam integrerad teori med såväl dynamisk som kognitiv teori – alltså att man (för att tala ”pichonianska”) skapat ett gemensamt ECRO som på ett relevant sätt berör den uppgift man som dagavdelning har att lösa.
I en grundläggande psykoterapiutbildnings gruppramanordning kan möjligen Pichon-Rivières två modeller (”konen” och ”vektorsmodellen”) samt schema- (ECRO) eller referensramstänkande fungera som något liknande. Det är främst de två begreppen ”explicit” och ”implicit” som kan ge möjligheter till överbryggning via modellerna.
”Den upp-och-nedvända konen” som en ”överordnad” teori
att betrakta de psykodynamiska och kognitiva ”kartorna” med …
för att försöka förstå de fenomen dessa teorier beskriver?
V
I såväl kognitivt som psykodynamiskt tänkande tycks det i någon mening vara nödvändigt att ta sig från den explicita ytan ned mot det mer implicita för att få närmare begrepp om vad olika fenomen innebär, det vill säga att inte bara beskriva utan även förstå dem. Om detta sedan görs utifrån psykodynamisk eller kognitiv förståelsemodell kan säkert ge upphov till skiftande slutsatser.
”Explicit” och ”implicit” som fenomen finns
i såväl psykodynamiskt som
kognitivt tänkande -
oberoende av vilka begrepp
man använder sig av.
Ett språk behövs för att fånga upp processer
som inte är synliga, verbaliserbara eller explicita.
Bland annat begreppet ”överföring” är ett ord som söker
beskriva det som är ”osynligt” eller ”under ytan”.
Med en stabil yttre ram blir det ... möjligt att benämna och tala om de grupprocesser som äger rum i det fördolda – om man har en begreppsapparat och gruppanordning som kan fånga upp detta. Kan ej processer ”kläs i ett språk” finns stor risk att de lever i det fördolda och ”osynliga” inverkar hindrande i gruppens arbete.
I det kognitiva tänkandet förefaller det inte finnas begrepp för att fånga upp det fenomen som i psykodynamisk teori kallas ”överföring” (”télé” i vektorsmodellen) och därmed blir det svårt att prata om det (orden saknas).
Eller är det helt enkelt så att man ... pratar om det på ett annat sätt ... och med andra ord. Eller gör gruppens sätt att arbeta med sin ”explicita uppgift” (via manual etc) att det inte är väsentligt att ta upp annat som väcks i gruppens process?
VI
I den pichonska begreppsvärlden spelar begreppet ECRO en viktig roll. Översatt till svenska betyder det ”begreppsligt/konceptuellt, referentiellt och operativt schema”. Pichon-Rivière menar att vi alla bär med oss ett sådant ”schema” eller världsåskådning som fungerar orienterande (en inre karta) i vårt möte med världen. Ju mer medvetna vi är om HUR vår världsbild är konstruerad ... desto lättare blir det att förstå såväl sig själv som VARFÖR vi uppfattar världen som vi gör.
Och schemat innehåller inte bara det vi på ”formell teoretisk” väg lärt oss i olika typer av utbildningar och skolor, utan även de lärdomar vi fått genom livet i övrigt. Många av dessa lärdomar lever sitt liv i det fördolda (preverbalt, omedvetet/förmedvetet, implicit), men kan bli synligt i vissa situationer.
Vilka inre ”scheman”, världsåskådningar eller före-
ställningar bär vi med oss och blir till de ”glasögon”
vi betraktar världen genom? När och hur blir
de synliga? Hur pass flexibla bör de vara för att
inte stänga ute för mycket?
Som utövande terapeut är det viktigt att ha någorlunda överblick över vilket ”schema” man bär med sig i mötet med sina klienter ... och även att veta att klienten på liknande sätt ”betraktar” oss som terapeuter genom sitt ”schema” (eller sin referensram).
För att kunna fungera någorlunda bra som terapeut måste ens (inre) schema vara flexibelt och förändringsbart – inte för att det skulle vara något dåligt i sig, utan för att schemat behöver berikas med nya kunskaper (och därigenom bli ännu mer operativt = användbart).
Om man dessutom tänker sig att detta schema utgör ett slags ”verktygslåda” ... att där finns olika teorier och livserfarenheter, som hjälper en att ”läsa” världen och dess fenomen, så är det rätt uppenbart att det inte finns någon metod, teknik eller teori som fullständigt kan återspegla det som är ”verklighet”.
Det egna schemat som en ”verktygslåda”?
Teoretisk kunskap, livserfarenheter …
vad finns det mer som formar vars och ens schema?
VII
Möjligen är vi här inne på det område som i nutida psykoterapeutisk/psykologisk teoribildning benämns ”mentalisering”. Psykologtidningen 12/08 beskriver fenomenet på detta sätt:
”Vi människor är relationella varelser, ofrånkomligen delaktiga i varandras inre världar. Vi tolkar hela tiden, på ett mestadels omedvetet plan, vårt eget och andra människors beteende utifrån inre, mentala tillstånd ... Vi läser av ansiktsuttryck, gester och röstlägen hos andra och skapar hypoteser om vad som rör sig inom dem, och på motsvarande sätt vänder vi uppmärksamheten inåt mot våra egna känslotillstånd och försöker förstå vad vi själva känner. Att på detta sätt tolka och förstå beteenden utifrån inre, mentala tillstånd kallas för mentalisering”.
Ytterligare en definition följer här:
” ... keeping one's own state, desires and goals in mind as one adresses one's own experience; and keeping another's state, desires and goals in mind as one interprets his or her behavior” (Från förordet i Handbook of mentalization-based treatment).
Begreppet definieras vidare på följande sätt av Bateman & Fonagy:
” ... the mental process by which an individual implicitly and explicitly interprets the actions of himself and others as meaningful on the basis of intentional mental states such as personal desires, needs, feelings, beliefs and reasons” (Ibid sid 31—32).
Enligt Fonagy m fl verkar det som att
”mentalization, defined as the capacity to be specifically aware of mental states as such and to use this awareness in regulating affect and negotiating interpersonal relationships, provides a critical link in the transmission of attachment security across generations ... It rapidly emerged that secure children in their turn tended to develop the rudiments of the capacity for mentalization faster than did their insecurely attached peers” (Ibid).
I sin förlängning kan detta begrepp tänkas innehålla åtminstone fyra olika sinsemellan sammanhängande aspekter (ibid sid 32):
a) ett ”meta-kognitivt” fenomen i sådan mening att det refererar till förmågan att tolka tankar och handlingar – att tänka om tänkandet eller (för att använda en engelsk term) vara ”mind-minded”;
b) vidare handlar det om de betydelser vi tillerkänner egna och andras handlingar – alltså de implicita eller explicita hypoteser vi använder oss av för att förstå varför vi, eller någon annan, handlar på ett visst sätt;
c) den tredje aspekten berör att ”mentalisering” är något som förknippas med personer – i motsats till livlösa saker – och att det handlar om intentioner och förmåga till projektskapande och framtidsönskningar.
d) Slutligen är inte förmågan till mentalisering en fix egenskap i en människas psyke, utan en process, förmåga eller ”skicklighet”, som i olika hög grad kan vara närvarande.
Kort och gott kanske mentalisering bäst förenklas till ”attending the states of mind in oneself and others” (ibid sid 3).
Genom att tala om mentalisering gör man egentligen inte så mycket annat än det Freud talade om långt tidigare, nämligen att söka hjälpa sina patienter att minnas snarare än att upprepa (ibid sid 6).
VIII
Även Bion är intressant här. Han talar om ”det omedvetna tänkandet” eller ”reverie”. Denna sistnämnda term kan beskrivas som drömskhet när det gäller sinnestillståndet och vakendrömmande när det gäller aktiviteten. Detta vakendrömmande äger hela tiden rum utanför vår varseblivning.
Det tillstånd som gör detta drömmande möjligt kan beskrivas som en försjunkenhet människan kan befinna sig i, samtidigt som hon fullgör vardagens göromål. Under det vi talar med andra människor, tänker, arbetar och älskar ... så pågår detta vakendrömmande och vävs omärkligt in i det medvetna tänkandet. Detta ger upphov till överraskningsmoment i vårt medvetna varande där vi, ibland till vår egen förvåning, överskrider de gränser vi satt upp för oss själva. Det är i detta ständiga samspel mellan medvetet och omedvetet som det oväntade, oroväckande och berikande ger sig till känna ...
Bions föresats att som analytiker arbeta ”without memory or desire” skulle kunna ses som ett fördjupande av Freuds begrepp ”floating attention”. Bion föreslår dock inte någon förändring i den analytiska tekniken, utan snarare en inre attityd hos analytikern. Han söker sig här från användandet av minnet som primärt verktyg i arbetet för att istället hitta ett funktionssätt som underlättar användandet av intuitionen.
Analytikern bör helst inte influeras av sin föregående kunskap eller a priori-ställningstaganden i och med att detta kan hindra honom från att uppfatta vad som händer ”här-och-nu” under sessionen. På så sätt kan han också lättare uppfatta de nya element och ”skuggor” som alltid finns i varje möte mellan analytiker och patient. En implikation av denna ståndpunkt är att analytikern bör söka uppleva varje session på ett fritt och ”fördomsfritt” sätt så att hans observerande blir effektivt och att det intuitiva kan framträda eller utvecklas.
IX
Att med utgångspunkt i ett eget reflektionsutrymme ha tillgång till ett lagom antal alternativa teorier, metoder eller tekniker kan kanske leda fram till följande slutsats, vilken har med mentaliseringsbegreppet att göra (Handbook of mentalization-based treatment):
… that the world is always filtered
through a perspectical mind,
which may be more or less accurate in its
appreciation of reality.
Med ett sådant perspektiv förstår man att EN teori inte är (eller återspeglar) världen eller verkligheten, utan snarast är ett sätt att försöka förstå den i dess olika yttringar och i enlighet med den information eller kunskap, som är tillgänglig, samt att den individ som söker kunskap också kan få saker och ting om bakfoten/missförstå eller inte förstå.
Därför är det av vikt att ha tillgång till olika metoder, teorier etc. Den som inte har det tenderar att hamna i den situation som den amerikanske författaren Mark Twain beskriver:
Om man endast har en hammare i sin
verktygslåda
ser man bara spikar
överallt.
Omvänt kan användandet av alltför många metoder leda till ett svåröverblickbart ”smörgåsbord” av tekniker och teorier där det till sist inte blir möjligt att se om man är på väg mot att lösa den ”uppgift” eller de mål som man föresatt sig. Det kan därför vara välbetänkt att också ha med sig Bions ord avseende psykoanalytisk skicklighet:
”Psychoanalytic virtue lies not in the number of theories the psychoanalyst can command but the minimum number with which he can meet any contingency”
Detta utgör Bions version av vad som inom vetenskapen kallas för ”Ockhams rakkniv”:
Ockhams rakkniv är namnet på ett begrepp inom vetenskaplig metod som innebär att man inte ska anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation.
(Rakkniv syftar på att man ”rakar bort” onödiga antaganden för att nå den enklaste förklaringen (från Wikipedia)).
X
För att nu återvända till ECRO … ens ECRO innehåller såväl teorier som egna erfarenheter; det kan ses som ett flexibelt schema, en flexibel verktygslåda (där såväl psykodynamiskt, kognitivt tänkande m m kan inrymmas), vilken bör anpassas till de olika processer, situationer eller fenomen man möter. Förhoppningsvis kan man i den processen använda sig av relevanta begrepp som beskriver det område som är fokus för ens uppsamhet. Ju mer relevanta ens begrepp är, desto mer verkningsfulla eller operativa blir de också för att såväl beskriva som handla i verkligheten.
Skulle då ”vektorsmodellen” (som del av ett ECRO) kunna fungera som något överbryggande eller ”upplysande”, vilket låter gruppfenomen framträda och bli synliga varpå man därefter väljer ut den eller de interventioner som är mest rimliga utifrån de behov som finns?
Mot bakgrund av hur kognitiva gruppansatser här presenterats kan man få ett intryck av att deltagarna i kognitiva grupper bjuds in till att vara med om en process som dock i sina huvuddrag är förutbestämd. Om processen avviker från det förväntade förs den åter tillbaka till var den ska vara. Självklart uppstår då frågan om vad som lämnas utanför eller inte får utrymme.
Om vi så återgår till den operativa gruppen och dess teorisammanhang finns där föreställningar om vad som händer just i situationer där processen tar sin egen väg. (Det rör sig då om situationer besläktade med det Bion kallar grundantagandegrupper, Dorothy Stock Whittakers ”restriktiva lösningar” och Pichon-Rivières resonemang kring explicit och implicit skeende.)
Foulkes föredrar i detta slags situationer att i det längsta låta gruppen hitta sin egen väg. Den operativa gruppens samordnarstil innebär också ofta att vänta, men att inte i onödan låta gruppen ”irra omkring i blindo”, utan hjälpa den åter mot sin uppgift och att peka på de hinder som gör att gruppen inte kan fokusera på vad den ska göra. Grundtanken är att det finns skäl för gruppen att agera som den gör.
I Pichon-Rivières terminologi skulle ovanstående process handla om att gruppen befinner sig i en ”förarbetsfas”, där man har en ”implicit” uppgift att utföra innan man kan ta itu med den egentliga explicita. Och hoppar man över den implicita uppgiften kommer den i alla fall att finnas kvar och inverka störande på det man är upptagen med att fullgöra.
Rimligtvis borde en ”icke-fullgjord ... implicit uppgift” inverka störande även i en kognitiv grupps process, ja till och med så mycket att man i slutänden kan fråga sig vad grupparbetet, som utförts i enlighet med manualen, givit för resultat. Den process, som var föreskriven, har i och för sig gjorts färdig, men så mycket finns kvar, som ej kunnat tas upp till behandling, att det som utförts kanske endast blivit halvfärdigt eller kanske inte ens det.
Kanske bidrar här ”Ullevål-modellen” med något annorlunda just genom sin kombination av kognitiva färdighetsträningsgrupper och gruppanalytiska grupper, det vill säga där det som ej har plats i en typ av grupp kan få det i den andra ... att från den kognitiva gruppen exempelvis det finns kvar implicit material som behöver bearbetas mer ”på djupet” i gruppanalytisk mindre styrd form, men att detta i sin tur jämnar vägen för att kunna följa den ”körplan” som finns i den kognitiva gruppen. På motsvarande sätt kan man tänka sig den gruppanalytiska (gruppoperativa) gruppen köra fast i föreställningar om vad man borde göra i ”levande livet”, men att det inte blir mer än ansatser – där man aldrig egentligen ”äntrar” uppgiften och blir operativa, utan hela tiden skjuter den framför sig, lämnar den åt sidan, omdefinierar bort den etc – och att det därför finns behov av ren ”färdighetsträning” som låter de konkreta hindren bli synliga ”här-och-nu”.
Avtecknande sig mot dessa smågruppsskeenden finns Turquets beskrivning av individens förhållande till gruppen, såväl stor som liten. Vart tar exempelvis ”singleton-problemet” vägen i den kognitiva gruppen? Kan man där bli till ”deltagarindivid” eller något mellanliggande och fritt flytande? Eller ”garanterar” den tydligt ledarstyrda strukturen i den kognitiva gruppen att medlemmarna löper mindre risker än i de mer dynamiska grupperna där det finns större otydlighet och ovisshet?
APPENDIX
Reflektioner efter föreläsning om ett kognitivt grupperspektiv samt användning av Pichon-Rivières teoretiska tankar som ”metateori”.
Text att läsa som förberedelse till föreläsningen är SLs: ”En lång sydamerikansk resa i tid och rum…till den anglosaxiska (och europeiska) världen”.
En problematiserande fråga dyker upp i utbildningsgruppen om att explicit uppgift kan ha olika innebörd för den som ställer uppgiften och de som får den. För mig som föreläsare blir det en möjlighet att peka på hur det implicita (i konen) genast gör sig påmint; det egna livets erfarenheter stiger fram och gör ”läsningen” av uppgiften unik.
Ullevålmodellen blir ett annat tema och jag kopplar det till utbildningsdeltagarnas egna dilemman omkring kognitivt och psykodynamiskt ... plus att i den modellen finns perspektivet ”metateori” med ... ECRO som ”karta”, det ytstrukturella och djupstrukturella ... vikten av att vara flexibel i sitt eget ”schema” och inte stänga igen det utan låta det berikas utan att för den skull det blir till ett ”smörgåsbord”.
I min roll som föreläsare ger jag en del svar, men agerar stundtals som en gruppanalytisk samordnare genom att rikta frågor till mig vidare ut till gruppen att själva reflektera över.
I den avslutande muntliga gruppkursutvärderingen framhålls bland annat följande: Det är fortfarande inte helt greppbart vad man håller på med (på utbildningens gruppdel). Det går att se att det finns en process som pågår; det faller nog på plats i och med den avslutande examinationen. När man började steg 1-utbildningen fanns det förväntningar om det psykodynamiska och det kognitiva. Det var överraskande att grupperspektivet tagit så stor del av tiden. ”Det tog en stund att ta till sig detta om grupprocesser, men det har växt in med tiden. Nog har det satt igång processer hos oss. Lite förvirring just nu, men det faller nog på plats … ”. Det finns även funderingar på om det är bra eller dåligt med gruppföreläsningar med långa mellanrum. Man kan ha tappat en del och därigenom har det blivit svårt att relatera till de olika delarna ... ”det är långt emellan och grupprocessen blir annorlunda nu än då. Kan se tillbaka, men tappar det samtidigt”.
Tankar finns om att föreläsare bör kunna anpassa sin föreläsning dels efter åhörarnas behov, dels efter det tidsutrymme som finns. HUR man föreläser säger kanske också något om själva metoden eller teorin. Önskemål om tydlighet finns.