Av Fernando Taragano (1979)
Det vetenskapliga material, som utgör den här bokens innehåll, härrör från en kurs som Enrique Pichon-Rivière gav rörande "Intervjuns metodologi". Kursen hölls inom det argentinska psykoanalytiska sällskapet (APA) med start i oktober 1956 och avslutning i januari 1957.
Från varje inspelad föreläsning gjordes avskrifter i två exemplar. Det ena överlämnade jag till Pichon-Rivière. Det andra behöll jag själv. Jag hyste förhoppningar om att en dag kunna publicera Pichon-Rivières grundläggande verk - något som jag flera gånger lovat honom. Den bakomliggande tanken härvid var att kunna lära ut hans tänkande och teorier. För att kunna göra något sådant var det emellertid absolut oundgängligt för mig att även få den andra kursen inspelad. Pichon-Rivière höll den kursens föreläsningar under tiden april till december 1957. Ämnet var "Psykopatologi och dynamisk psykiatri" och dessa föreläsningar - som likaledes gavs inom APA - kommer att bli ämne för en kommande publicering.
På liknande sätt har jag kvar inspelningar från Pichon-Rivières föreläsningar under åren 1960 till 1963. Dessa hölls på "Primera Escuela Privada de Psiquiatría Dinámica". Jag medarbetade där tillsammans med andra av hans disciplar - José Bleger, David Liberman och Edgardo Rolla. Beroende på att Bleger, Liberman och Rolla hade lämnat skolan 1961 kom vi två att ansvara för utformningen av de föreläsningar som gavs till första, andra och tredje årskurserna. Detta varade fram till 1964 när jag lämnade Pichon-Rivière för att grunda den skola i gestaltisk psykoanalytisk psykiatri - "Escuela de Psiquiatría Psicoanalítica Guestáltica" - som jag fortfarande förestår.
Idag drygt ett år efter hans frånfälle och mer än tjugo år efter de föreläsningar, vilka utgör innehåll i föreliggande bok, uppfattar jag detta som helt och hållet giltigt inom dagens vetenskapliga tänkande. Det beror på såväl den kunskap föreläsningarna förmedlar som på det kvalitativa dialektiska tänkande, vilket röjer en originell forskare.
Pichon-Rivière valde medvetet att ägna sitt liv åt humanistisk forskning; att lära ut psykoanalys och skola de unga utövarna av yrket. Men det handlade i grunden också om att permanent skydda och utveckla sitt dialektiska tänkande - som en sig ständigt öppnande och slutande process - genom att inkorporera nya kunskapsbidrag från de människorelaterade vetenskaperna. Han innefattar dessa nya kunskaper i sitt vetenskapliga tänkande, vilket succesivt byggs upp i form av alltmer komplexa och harmoniska gestaltiska strukturer.
Jag kan försäkra att Enrique Pichon-Rivière varit och är en sannskyldig Maestro för oss alla som varit hans lärjungar. Han uppfyller vad man kan kräva av en Maestro - en ständigt demonstrerad generositet i sin strävan att undervisa sina elever i den svåra konsten att lära sig tänka själv och i att bli kapabel att återupptäcka den i universum inneboende ordningen och harmonin.
Den som inte haft förmånen att personligen bli undervisad av Pichon-Rivière kommer vid läsningen av denna bok att finna inte bara sådana kunskaper som han brukade använda sig av för att gestalta sitt tänkande. Man kommer också att i grunden upptäcka såväl detta tänkandes dialektiska kvalitet som dess vetenskapliga värde och förmåga till risktagande. Sistnämnda manifesteras genom ett ständigt reviderande, modifierande och/eller korrigerande av tänkandet. Man kommer också att upptäcka det forskarmod han visade när han utan fruktan konfronterade de - såväl psykiatriska som psykoanalytiska - rigida referentiella scheman, vilka användes på ett dogmatiskt sätt av flertalet av de forskare och professionella som omgav honom. Hans vetenskapliga ärlighet och mod som forskare tillät honom att uthärda de långa perioder av isolering som krävdes för en utveckling av tänkandet.
De mål Pichon-Rivière ständigt hade för ögonen var ett berikande av sig själv som människa, självkritik vad den egna ideologin beträffar samt rektifiering och utveckling av sitt tänkande. Som hans lärjungar blev vi ofta överraskade av hans klara intelligens, men samtidigt också desorienterade av nya tillskott till hans tänkande. Ibland var vi överens med honom när det han lärde ut överensstämde med våra förväntningar. Men vid andra tillfällen blev vi störda på grund av att han inkluderade för oss helt nya referentiella scheman - scheman som vi ännu inte kunde hantera och vilka därigenom ställde oss inför såväl den ångestfyllda upplevelsen av att vara avväpnade i ideologiskt hänseende som att samtidigt känna oss begränsade i vår vetenskapliga skolning.
Hans tänkande var alltid mångfaldigt och gränsöverskridande. Därmed ställdes vi ständigt inför den krävande uppgiften att följa honom i hans permanenta utvecklingsprocess. Att befinna sig vid Pichon-Rivières sida innebar att läroprocessen aldrig stannade upp. Det innebar också att befinna sig i ett konstant tillstånd av beredskap för att inte falla för den bedrägliga illusionen att redan besitta den vetenskapliga sanningen.
Att säga att Pichon-Rivière har varit och fortfar att vara den argentinska psykoanalysens främste Maestro är enligt min åsikt ingen överdrift. Det räcker med att konstatera vilka som idag är de främsta vetenskapliga utövarna inom psykiatrins område i hela Argentina - vad gäller psykoanalysens teoretiker och den psykoanalytiska psykiatrins kliniker; användningen av partekniker, familjetekniker, grupptekniker, samhällstekniker etc; institutionell och social forskning etc. Hos nästan samtliga dessa kan man känna av inflytandet från Enrique Pichon-Rivières tänkande. Det har dessutom via hans många disciplar spritt sig i såväl direkt som indirekt form till nästan samtliga spansk- och portugisiskspråkiga länder i Latinamerika.
De tolv kapitlen i denna bok överensstämmer med kursens tolv föreläsningar och har bibehållits i den ursprungliga ordningsföljden. Min uppgift har bestått i att selektera den information som Pichon-Rivières föreläsningar innehåll. Därvid har mitt rättesnöre varit sådant som har att göra med förbindelseteorin. För att kunna bevara hans stil och tänkandes dialektiska kvalitet i en mot originalet trogen form transkriberar jag stora delar av hans utläggningar som de återges på inspelningarna.
Min övertygelse är att om Pichon-Rivière idag kunde läsa denna bok skulle han bli behagligt överraskad över att återfinna sitt vetenskapliga tänkande och återupptäcka dess giltighet idag. Han skulle omedelbart känna igen sin egen stil. Kanske skulle han störas av den enkla och mer direkta form jag givit åt hans tankeflöde. Han föredrog ju att låta tankarna vandra fritt - dock utan att någonsin förlora ur sikte den röda tråden i sitt tänkande.
Inledningsvis pekar Pichon-Rivière på behovet av att komplettera den psykoanalytiska undersökningen med en social, vilken är trefaldig i sin inriktning. Man närmar sig människan betraktande henne utifrån endast den mänskliga dimensionen. Samtidigt ses hon som en av tre dimensioner integrerad totalitet - psyke, kropp och omgivning (områden 1-2-3), vilka integreras dialektiskt.
Med förbindelseteorin lyckas han ta det kvalitativa språnget från en företrädesvis intrapsykisk psykoanalytisk teori till en socialpsykiatri, vilken betraktar individen som dynamiskt-mekanistiskt resultat (inte av skeenden knutna till drifter och internaliserade objekt, utan) av det samspel som etablerats mellan individ/subjekt och inre och yttre objekt i en relation som huvudsakligen karaktäriseras av en dialektisk interaktion, vilken uttrycks i ett visst beteende. Härmed blir det möjligt för honom att utveckla en psykiatri vars fokus ligger i studiet av de interpersonella relationerna. Han benämner den Förbindelsens psykiatri - en dynamisk psykiatri som byggs utifrån psykoanalytiska postulat.
Han ser förbindelsen som en dynamisk struktur stadd i kontinuerlig rörelse och därvid innefattande såväl subjekt som objekt. Strukturen kännetecknas av drag, vilka betraktas som normala, och förändringar, vilka tolkas som patologiska. Förbindelsen etableras i varje ögonblick av personen betraktad som en helhet. Pichon-Rivière tolkar denna totalitet som en Gestalt stadd i en konstant utvecklingsprocess.
Analys av den patologiska förbindelse individen upprättar till någon annan (eller något annat) gör det möjligt att förstå hur det normala strukturerandet av personligheten störs och hur man bör agera gentemot patienten för att därigenom kunna korrigera dennes patologiska förbindelser, samt hur man terapeutiskt och profylaktiskt kan bidra till att skydda en sund personlighetsutveckling.
Den psykoanalytiska undersökningen förs närmare den experimentella vad gäller såväl patient som terapeut. Därför betraktar Pichon-Rivière psykoanalytikern som medagerande observatör i den psykoterapeutiska handling, vilken på det terapeutiska området innefattar konstanta variabler som på ett eller annat sätt inverkar på patienten. Patient och terapeut betraktas såsom formande en dialektisk enhet i vilken de utövar påverkan på varandra. Detta slags dialektiska tänkande (vilket hela tiden styr Pichon-Rivières tänkande) gör det möjligt att eliminera en mängd antinomiska par: omedvetet-medvetet, irrationellt-rationellt, patient-terapeut, normalt-patologiskt, konstitutionellt-förvärvat etc.
……………………………………………..
I bokens första kapitel utvecklas några allmänna betraktelser rörande patologiska förbindelser. Han betonar därvid de olika syften som subjektets beteende gentemot objektet kan ha. Dessa syften kommer att prägla förbindelsernas utseende. En förbindelse kan således vara av paranoisk, hypokondrisk, melankolisk, hysterisk, manisk, autistisk, obsessiv, pervers etc karaktär. Pichon-Rivière betonar att man aldrig har att göra med endast ett slags förbindelse i och med att de relationer subjektet upprättar till världen alltid är blandade. Detta hänger samman med i vilken utsträckning individen samtidigt använder sig av olika förbindelsestrukturer.
Närmandet till socialpsykiatrin gör att han studerar individen inte som en isolerad varelse, utan som medlem av en grupp och i första hand då familjen. På så sätt genomför han en psykosocial och sociodynamisk undersökning. Samtidigt undersöker han denna grupps inlemmande i och betydelse inom det samhälle den är del av. Detta benämns "institutionell undersökning".
Med hjälp av dessa tre typer av undersökning - psykosocial, sociodynamisk och institutionell - inhämtar han information om vad som sker i patientens inre. Samtidigt ges tillfälle att avtäcka och/eller upptäcka de orsaker vilka - uttryckt i mer generella termer - har pressat patienten så pass mycket att dennes psykiska jämvikt, vilken dittills bevarats mer eller mindre stabil, brutit samman. När på grund av en bestämd faktor gruppen förlorar sin stabilitet - vanligtvis på grund av att familjens ledare genomgår en prestigeförlust och i sin tur relaterat till hela skeendet inom gruppen - kommer detta att betinga framväxten av psykos hos en av gruppens medlemmar. Att en av gruppmedlemmarna blivit psykotisk framstår då som att något nytt och originellt brutit fram (en ny och originell emergent). Följden blir att sagde psykotiker undan för undan omvandlas till gruppens ledare.
Denna hypotes leder Pichon-Rivière till att peka på vad som får den psykotiske familjemedlemmen att ta på sig ansvaret för hela familjegruppens psykiska sjukdom. Det förvirringstillstånd en patient uppvisar bör förstås som försök till lösning av en speciell konflikt. Men det bör samtidigt ses som ett försök till rekonstruktion av inte bara den egna världen utan även av i första hand familjegruppens och i andra hand samhällsgruppens värld. Detta gör det till något grundläggande - vad förståelsen av ett förvirringstillstånd beträffar - att undersöka alla inverkande krafter i den familjemiljö där psykisk sjukdom växer fram. På så sätt utvecklar Pichon-Rivière en operationell psykiatri i sådan mening att neuros eller psykos förknippas med den struktur ur vilken den växer fram.
Vad beträffar karaktärsstörningarna betonar han att det inte är omdömet som är stört - vilket inträffar vid förvirringstillstånden - utan beteendet. I konsekvens med sin förbindelseteori tolkar han depersonalisering som ett förnekande av förbindelsen. Den utgör ett försök att undslippa varat, att ej behöva identifieras med sig själv och att slippa vara någon för att ej behöva stå för en förbindelse till någon annan. En förbindelse mellan subjekt och objekt betraktas som normal när båda parter - som konsekvens av bådas tillräckliga differentiering - har möjlighet att göra ett fritt objektval.
I bokens andra kapitel betonar Pichon-Rivière att användningen av begreppet "förbindelse" är mer konkret än användningen av begreppet "objektrelation". Sistnämnda utgör förbindelsens inre struktur. Förbindelsen bildar en av psykologiska motiv driven dynamisk struktur i ständig rörelse, vilket resulterar i ett visst uppträdande i såväl den inre som den yttre objektrelationen. Förbindelsen uttrycks på två psykologiska områden - det inre och det yttre. Psykoanalysen inriktar sig framförallt på den inre förbindelsen, medan socialpsykologin mer fokuserar på den yttre. Det är av vikt att notera att den inre förbindelsen betingar många av beteendets yttre och synliga aspekter. En individs/subjekts karaktär är förståelig satt i relation till i vilken utsträckning de inre förbindelserna blottläggs.
Pichon-Rivière återger introspektionen en plats genom att omtolka den till att vara jämförbar med självanalys, samtidigt som han ser två-analys som analys av relationen till ett yttre objekt. Självanalys är endast möjlig efter genomgången två-analys i och med att självanalysen utgörs av relationen mellan två inre personer - inte av en persons relation. Pichon-Rivière uppfattar att den överföringsrelation patienten upprättar till psykoterapeuten kommer att variera alltefter hur de inre relationerna till de inre objekten varierar. En psykospsykoterapis öde kan relateras till graden av exakt och systematisk förståelse av överföringspsykosen. Hur den kommer att te sig har att göra med analytikerns uppträdande gentemot patienten. Analytikern är ju aldrig en opartisk observatör eller stående utanför situationen. Tvärtom är han som observatör djupt inbegripen i patientens situation. Härvid betonas också att en tolknings effekt och verkningsgrad har att göra med hur pass mycket den syftar till att återförena den goda och onda förbindelsen. Denna hypotes gör att Pichon-Rivière istället för ambivalens talar om bivalens och detta på grund av att de två förbindelserna - den som etablerats till ett gott och den som etablerats till ett ont objekt - hela tiden samexisterar. Av den anledningen lägger Pichon-Rivière enfas vid att det är nödvändigt att uppmärksamma det goda objektets patologi - som motvikt till den överdrivna betydelse som alltid lagts vid det onda objektets patologi. Studiet av förbindelsen innefattas här i den triangulära situation, vilken Pichon-Rivière uppfattar som universell grundläggande relation.
Han betonar i det tredje kapitlet att förbindelsen etableras av personen som helhet och inte bara av en del av denne. Därför kan man inte säga att förbindelsen upprättas av Överjaget, Jaget eller Detet. Den psykiska apparaten ses som en helhet. Galenskap tolkas som resultat av att en inre förbindelse lagts ovanpå en annan yttre och att den inre därvid dominerar. Processen att lära av den yttre verkligheten betingas av karaktäristika, vilka uppstått till följd av hur man tidigare lärt av den inre verkligheten - en läroprocess som etablerats mellan subjektet och dess inre objekt. Inre och yttre förbindelser integreras i en process som bildar en permanent dialektisk spiral. Härigenom uppstår en passage i vilken det inre hela tiden rör sig utåt och det yttre likaledes rör sig konstant inåt.
I det fjärde kapitlet formulerar han skillnaden mellan begreppen "irrationellt" och "rationellt" som en gradskillnad. Det irrationella i ett beteende beror på graden av omedvetenhet om den inre förbindelse som i ett givet ögonblick utövar sin inverkan på en individ. En rationell förbindelse inkluderar alltid en irrationell sådan. Det är denna sistnämnda man strävar att göra rationell under den analytiska processen. Omvandlandet av irrationellt till rationellt sker i termer av en spiral - som dialektisk omvandling.
På samma sätt visar Pichon-Rivière på att man inte kan upprätta en formell åtskillnad mellan medvetet och omedvetet i och med att dessa två begrepp - som kvaliteter av det psykiska - endast uttrycker gradskillnader. Överföringsregressionen utgör det som tillåter en patient att revidera sitt förflutna. Detta sker när patienten i överföringen upprepar ett tidigare beteendemönster och därmed återupplever en historisk situation, vilken - genom att patienten lär på nytt av verkligheten - korrigeras i den aktuella psykoanalytiska situationen.
I det femte kapitlet betonar Pichon-Rivière vikten av att studera situationskonceptet eftersom detta pekar på de förändringar i vilka miljön inverkar som en faktor. Beteendekonceptet inkluderar personligheten som modifierande kraft. Konceptet "psykologiskt område" innefattar interaktionen mellan individ och miljö.
Beteendeaspekten integreras med den existentiella fenomenologin genom att Pichon-Rivière påtalar det omöjliga i att skilja beteendets yttre aspekt från upplevelsens inre aspekt. De båda aspekterna bildar en momentan situationsbetingad helhet i vilken som helst här-och-nu situation. Han utvecklar här sin teori om de tre områdena - område 1 eller psyket, område 2 eller kroppen och område 3 eller den yttre världen. Denna teori används för att på ett systematiskt sätt iaktta, känna och förklara.
Pichon-Rivière betraktar tolkningen som ett på patienten inverkande faktum, vilket på ett förmedlande sätt åstadkommer syntesen mellan teori och praktik. Genom att uppfånga indicier och genom att använda sig av ett konceptuellt, referentiellt och operativt schema (ECRO) kommer man fram till tolkningen. Antinomin mellan teori och praktik upplöses härigenom. Detta sker likaså med antinomin mellan normalt och patologiskt i den meningen att Pichon-Rivière betraktar skillnaderna däremellan som väsentligen kvantitativa och endast i vissa moment omvandlande sig till kvalitativa. Han tar även itu med antinomin mellan beteende och medvetande och använder sig därvid av Gestaltpsykologin - i synnerhet Kurt Lewins bidrag. Även dikotomin mellan psyke och soma, omedvetet och medvetet, individ och samhälle, konstitutionellt och förvärvat, endogent och exogent etc tas upp. Vikten av att gå mer på djupet vad gäller utarbetandet av en teori om beteendet betonas. Beteendet utgör konsekvens av interaktionen och är förståeligt i den mån den inre världen och förbindelserna till de inre objekten inkluderas.
I det sjätte kapitlet analyserar Pichon-Rivière identifikationsprocessen. Det gäller dels den introjektiva identifikationen, vilken är resultatet av att en bestämd person internaliserats i form av en roll; dels den projektiva identifikationen, vilken är resultatet av en projektion som lagts över en yttre person. Identifikationsmekanismen sätts i samband med rollteorin. Under den psykoanalytiska sessionen bör terapeuten ständigt vara i stånd att uppta den roll patienten tilldelar honom i och med att den vetenskapliga kunskapen om förbindelsesituationen gör det möjligt för analytikern att förutsäga skeendet under sessionen.
I det sjunde kapitlet understryker Pichon-Rivière att analysens operationella område bör behandlas som ett den experimentella psykologins operationella område. Varje observatör är alltid deltagare inom och modifierare av observationsområdet. Mellan observatör och observerad skapas en interaktionssituation; en relationsenhet eller dialektisk enhet i vilken terapeut och patient inverkar på varandra.
Ytterligare en viktig uppfattning är att själva tolkningen har olika innebörd för varje analytiker. Därför bör alla terapeuter vara medvetna om sina egna fantasier om tolkningsakten för att inte bli avtrubbade eller störda i sin speciella uppgift gentemot patienten.
Vid undersökning av de olika roller en person samtidigt och succesivt intar under sitt liv är det av grundläggande vikt att analysera såväl graden av överensstämmelse rollerna emellan som den ordningsföljd i vilken de intas. Syftet med detta är att bestämma mognadsgraden hos personen ifråga.
I det åttonde kapitlet relaterar Pichon-Rivière sjukdom till störningar i förmågan att dra lärdomar av verkligheten och att därvid den normala dialektiska läroprocessen - sedd som en operativ sekvens av öppnande och tillslutande vad gäller att inkorporera och assimilera information mottagen från den yttre världen - förändras. Han beskriver de två grundläggande ångestformerna - den klaustrofobiska med rädsla för att bli instängd, och den agorafobiska med rädsla för att alltför länge exponeras gentemot yttervärlden.
Pichon-Rivière menar att till det mest primitiva och oundgängliga hos människan hör behovet av kommunikation. I fördjupad mening innebär kommunikation allt det en individ gör - i kommunikativ mening kan detta uttryckas såväl i form av en dröm som i svårigheten att uppnå kommunikation, vilket sker i autismen. Förbindelsen med den andre är kommunikationens centrala syfte vare sig det gäller att närma sig eller att isolera sig. Vad beträffar de strukturer som skapats mellan subjektet och den andre utgör analys av inre och yttre förbindelser det centrala målet för den analytiska psykoterapin. Syftet härvid är att återskapa den dialektiska kvalitet vilken möjliggör en normal personlighetsutveckling.
I det nionde kapitlet pekar Pichon-Rivière på att undersökningen av den inre förbindelsen står i förgrunden när det handlar om den introspektiva psykologin. I den psykologi som inriktar sig på beteendet fokuseras intresset främst på den yttre förbindelsen. Psykoanalysen är den enda teori som beaktar bägge förbindelsetyperna (inre och yttre). Samtidigt utgör den också den enda operationella teori som i form av en tolkning återlämnar vad som observerats till patienten. Därvid skapas en dialektisk spiralsituation mellan terapeut och patient. Förenade bildar de två en Gestalt och såväl det existerande som det framväxande (emergerande) bör uppfattas som figurer, vilka träder fram mot den bakgrund som utgörs av varje här-och-nu.
Förbindelseteorin används för att förstå psykotiskt beteende som konsekvens av ett konstant samspel mellan projektions- och introjektionsprocesser, vilka innefattar inre externaliserade och reintrojicerade förbindelser. Teorin möjliggör ökad förståelse av det fenomeniska och fenomenologiska i människans beteende.
Pichon-Rivière kritiserar den freudianska och kleinianska psykoanalysen därför att dessa genom att stänga in sig i en ond cirkel utan öppningar för nya kunskaper också kväver det kreativa tänkandet. Han kan inte heller acceptera nutidens filosofiska system vilka undviker att undersöka människans omedvetna dimension.
I det tionde kapitlet analyseras det konceptuella, referentiella och operativa schemat (ECRO). Antinomin mellan det som är a priori och a posteriori löses upp. Båda dessa aspekter uppfattas som formande en struktur i kontinuerlig rörelse - en Gestalt i utveckling. ECRO bör vara ständigt öppet gentemot nya och successiva rektifieringsprocesser. En sådan inställning hos terapeuten utmanar dennes ärlighet och vetenskapliga mod. Människan uppfattas i en dimension - den mänskliga. Som person betraktas hon dock som en av tre dimensioner integrerad meningsbärande helhet - psyke, kropp och yttre värld; dock utan formella åtskillnader däremellan, men däremot sedda som dialektiskt integrerade. Inte heller tid och rum kan ses som två åtskilda dimensioner. Tvärtom utgör de en enda enhet.
Det existerar ingen motsättning mellan analys och syntes. Syntesen är möjlig endast efter analys, och analysen å sin sida kan bli möjlig endast genom att utföras på en syntes. De båda bildar en struktur eller Gestalt. Det finns heller ingen motsättning mellan det öppna och det slutna i och med att det rör sig om två moment av samma dialektiska process.
I det elfte kapitlet utvecklar Pichon-Rivière teorin om deponeraren, förvararen och det deponerade. Han kopplar detta till förbindelseteorin. Kommunikationen mellan terapeut och patient upprättas utifrån vad patienten lägger över analytikern, vilken då fungerar som förvarare av de inre objekten eller det deponerade.
Den analytiska relationen är avhängig det förtroende den deponerande (patienten) känner för förvararen (terapeuten) vad gäller dennes förmåga att ta vara på och/eller kontrollera det som deponeras (goda och onda inre objekt). Denna teori (om den deponerande, förvararen och det deponerade) knyts nära samman med rollteorin. Förvararen intar en särskild roll i förhållande till dels vad som kännetecknar det som deponeras; dels utifrån den funktion den deponerande ger förvararen i förhållande till det deponerade.
I det tolfte kapitlet understryker Pichon-Rivière återigen att psykisk sjukdom innebär störningar i förmågan att dra lärdomar från verkligheten. Därför bör läroprocessen innefattas i den terapeutiska processen. I den utsträckning yrket som analytiker och den egna analytiska terapin - sedd som läroområde - löper samman, kommer utbildningsanalytikern att möta fler svårigheter än de flesta andra som befinner sig i någon typ av utbildning. En god analytiker är den som utifrån de kunskaper patienten har om sig själv förmår att organisera dessa i en annorlunda Gestalt utan att behöva lägga till något nytt.
Pichon-Rivière pekar slutligen på vikten av att utarbeta ett sammanhängande psykoanalytiskt schema, vilket fungerar som en sammansatt helhet; ett schema vars minsta gemensamma nämnare bör utgöras av samtliga psykoanalytiska teorier - detta för att möjliggöra en gemensam förståelse psykoanalytikerna emellan och därmed en hög vetenskaplig nivå som har ett värde för alla.