I
Första gången jag överhuvudtaget hörde namnet Pichon-Rivière var under en föreläsning i klinisk psykologi på psykologutbildningen i Göteborg 1985. Den som yttrade orden var Mats Mogren, på den tiden ansvarig för klinisk psykologi-delen på PEG (de två sista åren av psykologutbildningen). Han hade tillsammans med andra psykologstudenter i mitten av 1970-talet startat Göteborgs Psykoterapiinstitut (GPI). Inspiratörer och medgrundare var de argentinska psykoanalytikerna Angel och Dora Fiasché, vilka bägge var tidigare disciplar till Pichon-Rivière. Det var på det här sättet den argentinska psykoanalysen med sin mer socialpsykologiskt influerade filosofi kom till Sverige.
Föreläsningarna i klinisk psykologi på min psykologutbildning baserades främst på kleiniansk och objektrelationistisk teori i vilken dock en argentinsk ”färgning” fanns närvarande. De texter, som var aktuella för inläsning, togs i regel från mer traditionell engelsk och nordamerikansk psykoanalytisk teoribildning. Den argentinska kunskapstraditionen kom främst att överföras i muntlig form via föreläsningarna.
Och namnet Pichon-Rivière framstod mest som en ”skugga”, en mytisk figur ... och ingen hade, såvitt jag förstod, läst ett enda ord av honom på svenska eller engelska heller för den delen. Alla hans texter fanns på spanska.
Till GPI kom med jämna mellanrum föreläsare och utbildare från Argentina på besök. Namnen på de som då förekom var nyss nämnda Angel och Dora Fiasché, Hernán Kesselman, Eduardo Tato Pavlovsky och Fernando Taragano.
Det fanns några latinamerikaner, som studerade psykologi i Göteborg, och från en av dessa lånade jag en vid det här laget legendarisk intervjubok med den vid intervjutillfället redan dödsmärkte Pichon-Rivière. Intervjun skedde mitt under förstadiet till den militärjunta, som skulle sitta vid makten mellan 1976 och 1983 – en tid från vilken fortfarande traumatiska spår finns kvar i dagens Argentina. Intervjuboken med Pichon utgör en mer eller mindre historisk exposé över hans liv och verk. Bokens titel är Conversaciones con Enrique Pichon-Rivière. Sobre el arte y la locura. Den föreligger nu i svensk översättning under titeln ”Samtal med Enrique Pichon-Rivière. Om konst och vansinne” och finns på min hemsida www.pichon.se för nedladdning. Tillstånd att utge boken finns från bokens medförfattare, intervjuaren Vicente Zito Lema, men den är dock ännu inte publicerad i bokform.
Under den här tiden fick jag också tillfälle att låna ytterligare en bok med anknytning till Pichon-Rivière. Bokens titel var Teoría del vínculo (svensk titel: ”Förbindelsteorin”). Den är en samling föreläsningar, som Pichon-Rivière höll 1956-57, vilka nedtecknades av Fernando Taragano.
Det var en mycket intressant läsning, men fortfarande ... Pichon-Rivière var en mytisk figur – eller kanske snarare mystisk – som omnämndes med respekt, men det fanns inget att läsa av honom på vare sig engelska eller svenska. Självklart funderade jag en del över varför. Och det kändes onekligen lite ensamt att i och för sig kunna läsa honom i original, men inte ha någon att diskutera eller tänka tillsammans med om texternas innehåll. Gradvis växte tanken fram att börja översätta dessa.
Jag hade studerat spanska vid Göteborgs universitet under några år i början av 80-talet, dock utan att vara alltför säker på språket och dess olika nyanser. Men ämnet Pichon-Rivière var så pass intressant – och jag kunde obehindrat läsa spansk text – så jag gav mig därför 1986 i kast med uppgiften att översätta ovannämnda Teoría del vínculo. Att översätta var emellertid mer komplicerat än jag trott och den råversion, som blev resultat, kom att ligga i byrålådan fram till mitten av 90-talet. Jag var inte speciellt nöjd med den otympliga svenska jag översatt den spanska texten till.
II
Men åter till mitt intresse för Pichons texter. För mig, som blivande psykolog, fyllde han det vakuum jag uppfattade fanns inom svensk psykologi (som till övervägande delen bestod av import från det anglosaxiska språkområdet). Kontexten eller samhället existerade knappast i den begreppsvärlden och i den mån så var fallet blev det i en fragmenterad eller sammanhangslös form. Det var mycket sällan man fick känslan av att psykologiska processer äger rum i ett historiskt existerande samhälle med speciella betingelser som rimligtvis borde påverka hur människor uppfattar sina liv och sin värld.
Det nya, som attraherade mig i det pichonianska tänkandet, var att han integrerade det individuella och samhälleliga på ett begripligt sätt ... social och politisk medvetenhet framstod i det perspektivet som något oundgängligt för att överhuvudtaget kunna arbeta ”operativt” som psykolog eller terapeut. Den neutrala objektiva psykologin blev i det perspektivet snarast en anakronism som inte var speciellt användbar (eller ”operativ”, som var ett begrepp Pichon använde). För mig framstod Pichons texter som något potentiellt operativt (användbart) därför att de gav en klarare bild av hur psykologiska kunskaper skulle kunna användas på ett mer verkningsfullt sätt (och inte minst i det vardagliga psykiatriska arbetet).
III
Några år gick och Pichon-Rivière lades åt sidan för andra saker. I mitten av 90-talet kom jag på nytt i kontakt med GPI som vid det laget påbörjat ett projekt att översätta Pichon till svenska. Man var dock inte nöjda med de provöversättningar som då gjorts. Jag berättade om mina försök att närma mig Pichons texter och vi kom överens om att jag skulle översätta merparten av texterna i Pichons bok El Proceso Grupal (Grupprocessen). I samband härmed kom jag också att översätta Teoría del vínculo.
1997 fick jag förmånen att träffa Angel Fiasché i Göteborg för en lång intervju om Pichon-Rivière. Intervjun ingick som del av det översättningsarbete jag gjorde för GPI. Den kom i slutversionen att omfatta 25 sidor text och var betydelsefull därför att den lyfte fram flera aspekter som jag dessförinnan vare sig uppmärksammat eller förstått. Framförallt blev begreppet ”emergent” något av en uppenbarelse liksom den psykosociala filosofi som ständigt närvarar i Pichons tankevärld.
Tyvärr finns dessa översättningar ännu inte tillgängliga i bokform, utan existerar endast i texter för internt bruk vid GPI:s utbildningar. Att det är så beror på oklarheter om utgivningsrättigheterna.
IV
Fortfarande var jag vid den här tiden mer inriktad på ett individuellt än ett gruppsligt perspektiv. Dock hade översättningen av El Proceso Grupal väckt ett spirande intresse för gruppmetoder inom behandlingsfältet och delvis på grund av detta började jag år 2001 utbilda mig till gruppterapeut vid Psykoterapisällskapet i Stockholm. Och här fick jag – lite oväntat – möjlighet att använda mig av de kunskaper om grupp jag tillägnat mig vid översättning av Pichons texter.
Psykoterapisällskapets undervisning hade sitt fokus på den tysk-engelske gruppanalytikerns S. H. Foulkes teoretiska perspektiv, vilket benämndes ”gruppanalys”. Dessa för mig nya grupptankegångar kom rent praktiskt att påverka min förståelse av det pichonianska begreppet ”operativ grupp”. För tydlighetens skull kommer jag därför nu att göra en kort utvikning och beskriva vad jag uppfattar några väsentliga drag i den foulkesianska gruppanalysen:
Varje individ föds, enligt det foulkesianska synsättet, in i ett nätverk av kommunikationsprocesser, vilka oundvikligen utövar en djup inverkan såväl från födseln som troligtvis även dessförinnan. Och givetvis bidrar också det nyfödda barnet till kommunikationsnätverket med sina egna unika handlingar och responser. Foulkes ser människan som en samhälleligt relaterad individ såväl i den yttre fysiska som den inre psykologiska verkligheten.
I grund och botten betraktar Foulkes en sjuk individ som en relativt isolerad del av en ”organism”, det vill säga den sociala gruppen och då främst familjen ur vilken människan utvecklar sin personlighet och identitet. Foulkes såg ensamhet och isolering från gruppen som sjukdomssymtom och störningar i kommunikationsförmågan. Individens väg från gruppen (samhället och andra människor) ses som en väg mot undergång.
Foulkes menar att neuroser med flera psykiska störningar utgörs av störningar i förmågan att kommunicera. Kommunikationen är också det medel man använder i gruppanalys. Den utgör då motsvarigheten till psykoanalysens fria associationer. Målet för den gruppanalytiska terapin är att återupprätta förmågan till kommunikation. Kommunikationen syftar till ett högre mått av självinsikt och att göra det omedvetna medvetet.
Gruppen ses i gruppanalytisk teori som en helhet, där individerna ingår som delar. Gruppanalys är analys i, av och genom gruppen. Gruppen är den primära enheten och individen endast en del av gruppen.
Foulkes beskriver att terapeuten önskar använda gruppen som ett terapeutiskt verktyg. Genom att etablera och upprätthålla den gruppanalytiska situationen smider han detta ”verktyg” och förfinar det kontinuerligt. Huvudsakligen uppehåller han sig vid den närvarande omedelbara situationen.
Den gruppanalytiska situationen utgörs av den gruppanalytiska gruppen om 7-8 personer. Här är arrangemangen informella. Terapeuten föreskriver inte speciella procedurer som medlemmarna måste följa. Vare sig program eller plan läggs fram rörande vad som ska tas upp. ”Dirigenten”/terapeuten uppmuntrar spontanitet och ett fritt uttryckande av tankar; vidare att en kultur utvecklas där varje bidrag accepteras samt medlemmarna är fria från den ”sociala censur” som de till vardags ålägger sig. Närhelst möjligt låter terapeuten gruppen tala, plockar fram instämmanden och ifrågasättanden, bortträngda tendenser och ”motvalsreaktioner”. Således aktiverar och mobiliserar terapeuten vad som är latent och hjälper till vid analys och tolkning av innehåll och interpersonella relationer. Ur analytisk synvinkel kan terapeutens/dirigentens funktion således ses som en ”katalyserande agent”.
Tolkning av motstånd och överföring kommer in i gruppanalysen från psykoanalysen. ”Trust the group” är dock något av en grundhållning hos terapeuten, vilken tolkar så lite som möjligt och istället underlättar för medlemmarna att tala med varandra. Går terapeuten in för mycket och för tidigt i dialogen kan detta fungera som ett hinder. När väl terapeuten tolkar görs detta på såväl grupp- som individnivå (det är individen i förhållande till gruppen).
”Förgrund” och ”bakgrund” (tagna från gestaltpsykologin) är viktiga begrepp i den foulkesianska teorin. Det totala kommunikationsnätverk, som utvecklas i gruppen (matrix), blir oundvikligen till den bakgrund mot vilken varje individ i gruppen deltar och handlar. Varje individ blir här till knutpunkt i ett hypotetiskt nätverksfält. I enlighet med detta tänkande uppvisar gruppen ett manifest beteende (figur) mellan medlemmarna utifrån en latent delad grund – gruppmatrix (bakgrund). Den avgör ytterst alla händelsers mening och innebörd; all kommunikation och alla tolkningar vilar på denna grund. Detta hypotetiska nätverksfält är tidsligt (vertikalt, dvs den egna livshistorien) och rumsligt (horisontalt, dvs skeendet i gruppen) relaterat. Det som uttrycks i gruppen har alltid sin utgångspunkt i matrix och allt som sägs i gruppen avsätts också i denna matrix, vilken styr skeendet i gruppen. Denna matrix utgör ett långsamt sig utvecklande gruppfenomen i vilket de enskilda individernas neurotiska responser kan kartläggas i förhållande till gruppkontexten.
Foulkes var inne på tankar om en kreativ anpassning till samhället, men då knappast som någon ytlig företeelse. Vad han tänker sig härvid är något som stärker varje gruppmedlems kreativa förmåga och utveckling och att den neurotiska hämningen av spontanitet, känslighet och förmåga till känslomässig tillhörighet och relaterande därmed skulle minska.
V
Jag upptäckte snart att det fanns påfallande likheter mellan Foulkes och Pichon-Rivières sätt att tänka. Men jag läste den foulkesianska gruppanalysen via mina ”pichonianska glasögon”!
Den person som vid den tiden var direktor för Psykoterapisällskapet hette Göran Ahlin. Han visade sig vara intresserad av vad Pichon-Riviére hade att tillföra. Namnet var bekant för honom via hans italienska gruppanalytikerkontakter. Göran lotsade mig också vidare till den person som kom att bli min uppsatshandledare, nämligen Olov Dahlin, ytterligare en av den svenska gruppanalysens förgrundsfigurer.
Min utbildningsuppsats fick titeln ”En argentinsk operativ gruppansats. Enrique Pichon-Rivières tankevärld, Ana Quiroga och det pichonska begreppet 'operativ grupp' ” och utgjorde en introduktion till de viktigare begreppen inom Pichon-Rivières mer gruppsliga tänkande. Den centrala delen av uppsatsen var det ”fältarbete” i form av en intervju med Ana Quiroga jag gjorde i Buenos Aires 2002 (vid det besöket intervjuade jag även Angel och Dora Fiasché, Tato Pavlovsky, Hernán Kesselman och en grupputbildare från Universidad de Buenos Aires vid namn Susana Quiroga).
Mitt syfte var, som sagt, att introducera och presentera ett grupptänkande som var mer eller mindre okänt i den anglosaxiska och svenska gruppvärlden. I den svenska gruppvärlden finns namn som Bion, Foulkes, Yalom m fl – samtliga med anknytning till den engelskspråkiga kulturkretsen. Att det finns en fransk- och spanskspråkig del av gruppvärlden, som också producerar intressanta och viktiga texter, kom aldrig fram i ljuset. I stort sett samtliga litteraturreferenser under utbildningen på Psykoterapisällskapet rörde engelsk- eller svenskspråkiga (på sin höjd) författare.
På min väg för att lyfta fram Pichon-Rivière i ljuset gjorde jag dock en del intressanta upptäckter. Om Pichon-Rivière var osynlig i den engelskspråkiga världen, så var Foulkes det i nästan lika hög grad i den spanskspråkiga. Där var Bion det ledande namnet (precis som i Sverige för övrigt). Det här blev jag medveten om när jag kom i kontakt med den spanske gruppanalytikern Juan Campos (personligt bekant med Foulkes), vilken på 70-talet bidrog till den första spanska översättningen av ett verk av Foulkes. Det visade sig att Juan Campos och Hernán Kesselman (en av Pichon-Rivières disciplar från Argentina, som flytt från militärjuntans Argentina) samarbetat under 80-talet med att söka föra samman gruppanalytiskt och gruppoperativt tänkande till något slags syntes som benämndes ”operativ gruppanalys”. Dessa två teoretiker hade då sökt kombinera eller jämföra Pichon-Rivières och Foulkes teorier.
Jag å min sida läste som sagt Foulkes genom mina ”pichonska glasögon”. Det fanns många aha-upplevelser vid läsningen av Foulkes. Pichon-Rivière förtydligade sådant jag uppfattade som dunkelt eller snårigt hos Foulkes – men samtidigt fick Foulkes mig att se och förstå vissa sidor i Pichons tänkande som dittills gått mig förbi. Framförallt var den erfarenhet jag fick av att leda terapigrupper gruppanalytiskt och ”lita på gruppen” (något av ett foulkesianskt ”mantra”) ovärderligt.
Hur som helst var det en berikande upplevelse för mig att ha fått tillgång till bägge dessa grupptänkandets giganter (en tredje sådan gigant är givetvis Bion, som finns någonstans i bakgrunden vid läsning av såväl Foulkes som Pichon-Rivière). Idag uppfattar jag mig som så pass förtrogen med gruppanalytisk teori att jag också kan läsa pichonianska grupptexter med ”foulkesianska glasögon”. Inte minst har jag haft nytta av detta när jag använt gruppoperativ metod för att samordna exempelvis undervisnings- och handledningsgrupper.
Ett intryck, som blivit bestående hos mig, är att Pichon-Rivières texter eller perspektiv förefaller mig bredare, djupare och mer ”multidisciplinärt” än Foulkes. Annorlunda uttryckt skulle man kanske kunna säga att den gruppanalytiska teorin utan svårigheter inryms i det gruppoperativa perspektivet, medan däremot motsatsen är svårare att hävda.
Möjligen beror detta på att det pichonianska gruppoperativa perspektivet av sina utövare uppfattas som ”socialpsykologi” och därmed innefattar mer än ett avgränsat grupperspektiv vilket gruppanalysen ofta tenderar att göra (utan att därför kunna reduceras till bara ett grupptänkande – gruppanalysen är definitivt mer än så). Begreppet ECRO (ett begreppsligt, referentiellt och operativt schema) spelar en stor roll i vad som kan sägas innefatta grunddragen i den pichonianska socialpsykologin och skulle också kunna tänkas förklara varför jag uppfattar det pichonianska (socialpsykologiska perspektivet) som ”bredare etc” än det foulkesianska (grupptänkandet). Detta ECRO består av främst följande fyra aspekter:
Som ”schema” har ECRO sitt fokus på det segment av verkligheten man tänker omkring och opererar i förhållande till.
Schemat utgör vidare en generell syntes av påståenden, som fastställer de förutsättningar enligt vilka olika empiriska fenomen ömsesidigt hänger ihop.
ECRO är en sammansatt mängd universella begrepp, vilka gör det möjligt att på ett adekvat sätt närma sig ett visst (kunskaps)objekt.
Det innehåller förändringar eller modifikationer möjliga att åstadkomma inom det fält vi rör oss.
Enligt Pichon-Rivière är människan en varelse – stadd i omvandling – som modifierar eller förändrar sin omgivning och samtidigt sig själv. Förändringen möjliggör ett kvalitativt språng till situationer präglade av större frihet, autonomi och mänskligt självförverkligande. Förutom att i ett sådant sammanhang direkt utgöra ”scen” och ”horisont” kan då gruppen få rollen som ”verktyg” för att genomföra en viss förändring.
VI
Och då är vi framme vid en intressant fråga – VAD är det i den pichonianska teorin som är så intressant? Och VARFÖR operativ grupp?
Jag tror det handlar om vissa begrepp som för mig är högst relevanta eller användbara vid såväl grupp- som individualinterventioner:
- existerande-intervention-emergent-nytt existerande etc;
- dialektisk spiral” eller ”den upp-och-nedvända konen;
- förarbete-uppgift-projekt;
- förbindelse;
- konceptuellt, referentiellt och operativt schema (ECRO);
- operativ grupp.
Det finns givetvis fler intressanta begrepp, men jag tror att dessa för mig formar ett slags centralt ”begreppskluster”. De understryker den dialektiska principen om ständig rörelse och processen Gestalt-gestaltande ... och det här sättet att tänka är så viktigt som praktiskt ”instrument” i exempelvis terapigrupper. Den modifierade formen av ”den upp-och-nedvända konen” (som jag kallar ”vektorsmodellen”) fungerar som något av en mental karta för att kunna såväl orientera som reorientera sig i en grupps föränderliga process ... och inte minst när processen går i stå (blir stereotyp) och verkar sakna öppningar.
Begreppet ”emergent” är annars det begrepp som fascinerar mig mest i den pichonianska tankevärlden. Det handlar om något nytt som växer fram ... till synes oförmodat ... som inte bara är summan av det man vetat eller behärskat tidigare (ordet ”emergent” finns faktiskt på svenska och betyder enligt Nationalencyklopedin: ”uppdykande”, ”oförutsedd”, av lat. emergo ”komma upp”, ”framträda”, som framträder eller ger sig till känna mer eller mindre oväntat eller oförutsägbart).
Vad är en emergent? Som ett första försök att närma sig vad en emergent är, så kan man säga att det finns något observerbart i den.
Detta observerbara är inte bara av materiell karaktär i stil med en stol eller en bok. Det är också så att vissa objekts närvaro eller frånvaro samt hanterandet av dem kan göra emergenten observerbar.
Inom operationsområdet träder det observerbara i emergenten fram som något annorlunda och motsägande; som diskontinuitet och ”avbrott” (i förhållande till det hittillsvarande/övers anm.).
Men - diskontinuitet i förhållande till vad? Mellan det föregående, som vi kallar ”existerande” - det som uppnått viss grad av närvaro och även installerats med viss hegemoni inom interaktionsområdet - och något nytt.
När vi talar om emergent är det för att något ”bryter in” … något som kan utgöras av en modalitet eller ett uttryckssätt.
Men en emergent är också något hittills icke-närvarande, vilket mer subtilt börjar antydas eller avteckna sig som nytt.
Emergenten – denna nya kvalitet – framträder med olika former av intensitet. ”Ny kvalitet” innebär med andra ord, enligt Enrique Pichon-Rivière, att en signifikativ förändring håller på att ta form även om det ännu inte är möjligt att avgöra dess vidd … den utgör en ”syntetiserande” och skapande händelse.
Han syftar härvid på att man bör vara uppmärksam på den sekvens av processen, som utgörs av de olika former av samband som finns mellan det föregående/existerande och det nya/emergenten (från email-kontakt SL-Ana Quiroga 2007).
Något nytt avtecknar sig mot det gamla och blir till den syntes, vilken – i ett dialektiskt perspektiv (tes, antites, syntes) – bildar en ny tes med sin antites och därefter syntes etc (här kan man möjligtvis också tänka gestaltpsykologiskt på så sätt att emergenten är en aspekt av samspelet mellan figur och bakgrund). Ibland kan begreppet få mig att associera till den latinamerikanska litteraturens ”magiska realism” (med namn som Jorge Luis Borges, Julio Cortázar, García Márquez m fl) ... ibland till filmer av Ingemar Bergman och Tarkovskij ... men också till ”det kusliga” som det beskrivits av Freud och Pichon-Rivière ... och i filmens värld av främst Alfred Hitchcock (alltså att det vardagliga och ”normala” plötsligt framträder som något okänt, nytt och illavarslande). Och visst uppträder sådana ögonblick även i en terapigrupps process (möjligen berör Hernán Kesselman detta i sin text om ”Samordnarens fruktade scener”).
I gruppsituationen söker jag – som samordnare – först observera och registrera det som synbarligen äger rum framför mina ögon. Sedan – om jag har tillräckligt med tålamod – växer gradvis dolda innehåll fram (”den magiska processen”) ... länkade till fantasier, känslor, tankar, händelser, drömmar etc. Som terapeut söker man underlätta framväxten av en nyfiken och utforskande attityd i gruppen ... och att inte (som terapeut) bli stereotypiserad i sin egen referensram (ECRO eller världsåskådning) när man bevittnar skeendet i gruppen. Det nyfikna och utforskande berör ytterligare ett pichonianskt begrepp, ”det epistemofiliska perspektivet”, vilket handlar om viljan eller nyfikenheten att utforska och lära sig (nytt) ... att ta in och lära från verkligheten och sina erfarenheter. Att stänga dörren till sina erfarenheter och den verklighet man lever i leder dessutom till en förvrängd eller anakronistisk (”föråldrad”) verklighetsuppfattning, vilket i sin tur leder till en tendens att misstolka eller ”felavläsa” världen eller verkligheten.
Förändringsmotstånd är därför en av de faktorer man måste arbeta med i varje grupprocess (och givetvis även individuell process). Här finns ett samspel mellan två faktorer. En av dessa är att inte veta hur man ska möta framtiden. Den andra – och mäktigare – är att bearbeta den förlust som varje förändringssituation ger upphov till. I alla slags förändringar överger man vissa förbindelser eller verktyg. Det finns alltid en smärta eller förlust att bearbeta. Och när det gäller kollektiva processer närvarar alltid dessa två faktorer i varje grupps utveckling.
Den upp-och-nedvända konen (den dialektiska spiralen) har ofta hjälpt mig att tänka och ”betrakta” grupprocessen i icke-språkliga termer (alltså processen mer som en krökt linje i rörelse) ...
… den har hjälpt mig att vara kvar i en avvaktande och nyfiken attityd som också bromsat tendensen att göra alltför tidiga interventioner ... och därigenom beröva gruppen dess egen kreativa utforskande förmåga.
I samordnar- eller terapeutrollen är det nödvändigt att kunna vänta på att något nytt och oväntat ska få utrymme att (som emergent) växa fram – var sig det är något bra eller dåligt ... att kunna vänta och veta att något kommer att växa fram ur den existerande (här-och-nu) situationen.
Som terapeut behöver jag beväpna mig med tålamod för att inte säga för mycket ... för att inte styra processen (utom när den hotar att bli destruktiv); att vänta i rollen som gruppens ”medtänkare” (vilket inte alltid är lätt). Foulkes menade att denna attityd handlar om att ”lita på gruppen”.
Ett annat viktigt pichonianskt begrepp är ”förbindelse” som utveckling av objektrelationsbegreppet (det är inte bara subjektets rörelse mot objektet, utan också objektets rörelse mot subjektet som illustreras i den intersubjektiva relation en förbindelse är). I Pichon-Rivières förbindelsekoncept (där förbindelsen är såväl inre som yttre) skapas länkar även till ”döda” föremål (en tändsticksask ex vis) ... förbindelsebegreppet illustrerar således hur man laddar upp inte bara relationer till människor utan även till föremål, händelser etc.
I den individuella behandlingen arbetade Enrique Pichon-Rivière utifrån sin psykoanalytiska ram med att utforska patientens inre världs struktur och dynamik samt sättet att tolka verkligheten. Och han gjorde det med utgångspunkt i analys av överföringen, vilken han senare skulle komma att definiera - inte bara som aktualisering i nuet av en relation från det förflutna, utan också - som iscensättning av ett i den inre världen ”inskrivet” rollspel, vilket röjer en inre dramatik ...
... Utan att åsidosätta analysen av samspelet mellan medvetna och omedvetna processer kommer utforskandet av förbindelsen att träda i förgrunden som grundläggande enhet för att kunna ”äntra” och förstå individen (subjektet) och dennes vara i en permanent dialektik mellan inter- och intrasubjektivitet.
Ytterligare något att tillägga (som en filosofisk kommentar) – och av vikt för att kunna förstå den i sig komplexa, vetenskapliga och personliga position som intogs av Pichon-Rivière – är att han var en ”rigorös” marxist. Det är därmed inte heller en slump att de koncept, som utgör brytpunkter omkring 1955, var ”förbindelsen” och ”dialektisk spiralprocess”. Förbindelsebegreppet indikerar att individernas/subjektens beteende implicerar mångsidighet och materiell konkreticitet. Spiralprocessbegreppet understryker en prospektiv uppfattning om den mänskliga subjektiviteten. Människan utgör konfliktens subjekt … och är därför också kunskapens, lärandets och projektets subjekt. Givetvis innebär ingen av dessa två idéer en naiv optimism; dock motsvarar de en grundläggande tillit vad gäller människans öde. Denna tillit bortser dock inte – snarast tvärtom – från det ”mörka djupet” i omedvetna determineringar och inte heller från ”vardagslivets djup utan mysterium” som frambringar patologi.
VII
I en hyllningsartikel till Pichon-Rivière (2007) söker Ana Quiroga fånga vad som gör honom till en unik tänkare:
Det speciella med hans livshistoria, de många kulturella erfarenheter och kontrasterande situationer han var med om, gjorde honom till en tänkare särskilt öppen för en mängd kunskapsområden. Från sin första ungdom kännetecknades han som individ av en speciell sensibilitet i förhållande till revolutionära processer, innovationer och växlingar i det politiska livet, inom vetenskapen och det estetiska området samt de sociala rörelser som i så mycket kom att prägla 1900-talet.
Härav kommer sig denna passionerade upptäckare med förmåga att gå på djupet; som aldrig missade tillfället att söka förstå det uppenbarligen mest banala, vilket han utforskade på ett kreativt sätt ända tills han funnit dess dolda innebörd. Därför skrivs hans verk också in i den stora tankeströmning, som kallas kritik av vardagslivet, och vars dominerande figur är H. Lefevbre. Den här strömningen växer fram under 40-talet, skyms undan från 80-talet för att under senare år utvecklas och åter få ny kraft.
Roberto Manero Brito poängterar i essän Las locuras de Pichon-Rivière (Pichon-Rivières egensinnigheter) att ännu idag är en omläsning av hans texter omskakande. I dessa finns "mobiliserande" element som ännu några decennier efter hans död åstadkommer läroeffekter. Och visst kan man stundtals få en känsla av att det är först nu vid skiftet mellan det tjugonde och tjugoförsta århundrandet som samtiden har hunnit ifatt Pichon-Rivière i hans interdisciplinära tänkande, vilket i mycket kan beskrivas som en tendens till att låta interfererande kreativa aspekter uppstå i såväl teorin som praktiken (något som enligt Marie Langer skapade en viss olust och desorientering bland hans psykoanalytikerkolleger).
VIII
Att lära känna Pichon
genom hans skrifter
är svårt
eftersom han var någon
som kommunicerade
främst genom
sin närvaro ...
... och utan
tålamod
att skriva
Hans kontakt
med den andra världen ...
... l'autre monde ...
för att finna
hemligheten
bakom liv och död
sker inte
genom att öppna
"gamla ensamma
likkistor",
utan genom
de okända rum
som uppenbarades
i vansinnets värld ...
i Freuds
"oroande främlingskap" ...
... i det kusliga.
Hos Pichon
finns en kollision
mellan olika kulturer
som skapar
ett komplext
varande.
Liksom tidigare
i Madrid
och Paris
är det på kafégator
som människor
av olika kultur
och ras
möter varandra ...
... immigranter ... emigranter ...
flyktingar ... oroliga själar ...
... som uttrycker idéer
och tankar i
tangons nostalgiska rytm.
Att psykoanalysen
fick sådant genomslag
i Argentina
och Buenos Aires
har att göra med
tangons filosofi.
Pichon tyckte om tangon ...
... nattlivet ...
... och de många
mötena ... på kaféer.
"Mina verkliga universitet
var dessa spännande möten
på Buenos Aires' kaféer ...
... Calle Corrientes
var en förtätning
av olika platser i Europa -
- men med helt
egen anknytning ...
... där bokhandlarna
var öppna
till två på morgonen".
Det är möjligt
att den ofta kusliga
bild man har
av Pichons sista år
(och som han
gärna framvisade)
inte stämmer överens
med hans
verkliga karaktär.
Han inbjöd till
att känna ...
... till att reflektera ...
... till att utbyta
idéer sinsemellan.
"Det som staden
eller samhället
tryckt undan
kommer fram på nytt
inom psykiatrin"!
Pichons allt överskuggande
emergent
kan kanske mytiskt
förstås
som något framfött
ur ett "antikverat"
omedvetet ...
... bestående av
en kunskap
om psykosen
som något aktuellt ...
... som något framfött
ur det allt överskuggande
"antika"
som var och en
bär med sig ...
och vars framträdande är
den psykotiska
krisen.
Den psykotiska ångesten
är en önskan
om att se
det moderliga ansiktets
baksida ...
... eller månens baksida?
Det sägs att Nebukadnessar ...
... som ett av de först
beskrivna psykosfallen ...
... förvandlade sig
till en varg
när han längtande
kallade på sin
"månmor".
Det magiska
och metaforiska
i det psykotiska
tänkandet
fascinerade Pichon ...
... han sökte penetrera
denna outforskade
värld av förvirring ...
... och att komma i kontakt
med dess rent omedvetna
och grundläggande
drivkrafter.
I det arbete som sker
kan man märka
en "operativ resonans" ...
... en tanke om "grupparbete"
och verklighetsuppfattning ...
... om sättet
att lära sig något
om andras
verklighet
genom identifikation
(projektiv och introjektiv)
... att delvis vara
i den andre
för att förstå denne
utan att samtidigt
bli den annorlunda
"andre".
Pichon knöt tanken
om en grundläggande
depression ...
till Freuds regressionstanke ...
... och utvecklade därur
teorin
om den enda
sjukdomen.
Teorin om
den enda sjukdomen
är inte bara
ett teoretiskt bidrag
utan också
ett kraftfyllt
arbetsverktyg ...
... som binder samman
den enda sjukdomen
med dess varierande
kliniska uttryck
i en komplex
fenomenologi
av "förbindelsemodeller"
och därmed kompletterande
Mrs Kleins
objektrelation.
Om den grundläggande
depressionen
är ett slags
"födselattest" ...
... så utgör
"den tredjes" närvaro ...
... som separerande element
mellan mor och barn
också en "brygga"
där förbindelsen
blir till
strukturerande
element.
När Pichon talar om
"det framväxande
element"
som föds i relationen
mellan analytiker
och analysand
så frammanar detta
också föreställningen
om ett slutet
cirkulärt tal ...
... resultat
av det kaos
som öppnas
likt en väsentlig
labyrints
spiral.
"Den upp och nedvända
konen"
för tankarna
till Dantes
"gudomliga komedi"
där det talas om
nedstigning
i helvetet
som en rad
koncentriska cirklar
vilka avslutas med
en spets av is.
I den versionen
motsvarar helvetet
tanken om ett
ursprungligt kaos
där allt föds och dör.
IX
Enrique Pichon-Rivière (1907-77) föddes i Genève av franska föräldrar, som emigrerade till Argentina när han var mycket ung. Han växte upp i den glest befolkade nordöstra delen av Argentina, där inslaget av den indianska guaraní-kulturen var påfallande. Han utbildade sig till läkare och psykoanalytiker och blev under sin bana en av de stora inom argentinsk psykoanalys, gruppteori och socialpsykologi (stundtals kan man få intrycket att det är nästan obligatoriskt att på något sätt hänvisa till honom i viss argentinsk psykoanalytiskt färgad litteratur). Vidare var han en av grundarna av APA (det argentinska psykoanalytikersällskapet) i början av 40-talet och länge verksam som ortodox psykoanalytiker med ”kleiniansk” inriktning.
Som följd av sin kliniska verksamhet blev Pichon-Rivière alltmer uppmärksam på psykoanalysens praktiska begränsningar som individuellt inriktad behandlingsmetod och inte minst då vilka människor som kan få tillgång till den. Han var i vissa avseenden även kritisk till några av psykoanalysens begrepp, bland annat driftsuppfattningen och dess blindhet för den historisk-sociala kontextens betydelse för människans formande. I takt härmed växte det fram ett allt större socialpsykologiskt inslag i hans tänkande. Dessa tankegångar, i vilka betoningen ligger på studiet av de interpersonella relationerna, utgjorde grunden till den förbindelsens psykiatri, som Pichon-Rivière utvecklade utifrån psykoanalytiska postulat. Begreppet ”förbindelse” (där den intrasubjektiva ”objektrelationen” byggs ut till den intra- och intersubjektiva ”förbindelsen”) är ett av nyckelbegreppen i hans teoribyggnad. Det utgör en interpersonell relationsstruktur inkluderande ett subjekt och ett objekt, subjektets relation till objektet och vice versa i vilken båda parter fyller en funktion inom en social situations kontext. I begreppet inryms även ett implicit inre multipersonellt nätverk genom det faktum att man som människa föds in i en grupp. I Pichons psykosociala tänkande är därför individens (och förbindelsens) problematik alltid relaterad till ett nät av inre och yttre förbindelser.
I en serie föreläsningar i mitten av 50-talet förtydligade han sin förbindelseteori. Här blir också närmandet till ett grupptänkande alltmer synligt. Han använder konceptet "den inre gruppen" för att tydliggöra den socialpsykologiska ansats han menar är antydd redan hos Freud - även om nu denne inte skrev om detta på något systematiskt sätt.
Vi förstår den inre gruppen som en samling internaliserade relationer, det vill säga de har gått från ”det yttre” till den inre världen och de befinner sig i ständig interaktion. De är internaliserade sociala relationer som i Jagets miljö reproducerar ekologiska relationer (samspel organism-miljö).
Individen internaliserar de personer han har relationer (förbindelser) till, de grupper han är medlem i, de institutioner han är del i samt samhället som helhet med sin kultur, sina värderingar, traditioner, roller och konflikter. Förbindelsekonceptet och den inre gruppen belyser det ”inre drama” han tyckte sig kunna identifiera i varje människas inre värld - ett inre drama som också via det intersubjektiva samspelet med andra människor i olika form tenderar att upprepa sig i de yttre relationerna (förbindelserna). Den fråga Pichon således kom att ställa sig när han mötte en patient och dennes problematik var:
”Vad är det vi måste analysera? Varifrån kommer det som händer i den inre världen och som manifesteras i överföringsförbindelsen - förbindelsen till analytikern?”.
Det är i samband med att Pichon-Rivière under en viss period av sin utveckling uppfattade att divanen och den traditionella psykoanalysen "stänger in" patienten som han lyfte fram gruppen som behandlingsform. Gruppen har, enligt Pichon, större möjligheter att komma fram till och avtäcka konflikterna; den utgör en scen och så gör också människans inre värld. Dock övergav han aldrig psykoanalysen som individuell behandlingsmetod.
När Pichon-Rivière mot slutet av 60-talet startade La Escuela de Psicología Social (idag Escuela de Psiquiatría Social, Dr. Pichon Riviere, som leds av hans efterträdare Ana Quiroga) syftade den - förutom som forum för dialog - dels till att lära skolans elever konstruera ett konceptuellt, referentiellt och operativt schema ECRO/CROS (som ett sätt att systematisera sitt tänkande), dels till att utbilda så kallade "samhällsoperatörer" (ett slags socialterapeuter, vilka genom sitt specifika kunnande om arbete med grupper ska kunna befria samhället från företeelser, som får alienerande effekter). Det tankeutbyte, som här tog form, bidrog till att övervinna det epistemofiliska motstånd (i betydelsen känslomässigt hinder att närma sig ett visst kunskapsobjekt) han kände - inte så mycket mot att skriva som mot att ge den teori han utarbetat förtätad skriftlig form och att sedan få den publicerad.
En viktig tankegång bakom Pichon-Rivières socialpsykologiska institut (som lever kvar hos Ana Quiroga) var att personer med denna (operativa) utbildningserfarenhet kan utvecklas till att bli ”förändringsagenter” i den egna sociala närmiljön. Av den orsaken accepterade hans institut människor från alla yrken och samhällsklasser – även sådana som inte hade några tidigare formella studier. Tanken var utbilda ett nytt slags ”problemlösare”, som kan hjälpa individer, grupper, familjer, institutioner m m att diagnosticera sina egna problem och undersöka sin ”vardag”, planera korrigerande interventioner, träna sina medlemmar att utföra sådana interventioner samt utvärdera dem i en ”spiralformad utvecklingsprocess”. Härvid blir interventionerna till en kombination av undersökning, lärande och terapi.
The particular kind of research propounded by this school is the inquiry into the hidden meanings and sources of everyday life, in order to free the social actors from their ideological subjection. In this, Pichon-Rivières project was not only scientific and therapeutic, but also political. From his point of view, the greater development of the individual’s personality is rooted in his participation in collective projects, and therefore requires a social change, in addition to the individual and the group change (Tubert-Oklander).
Utforskandet av det uppenbara eller vardagliga (det explicita) - som en mer eller mindre "kungsväg” för att nå fram till de mest determinerande sociala relationerna (det implicita) - utgör en av de grundläggande aspekterna i Pichon-Rivières socialpsykologiska tänkande (jmfr Freud och drömmen som en kungsväg till det omedvetna).
De gruppbehandlingsinsatser Pichon-Riviere i slutet av 30-talet initierade inom psykiatrisk slutenvårdskontext (på Hospicio de las Mercedes) benämndes "operativa grupper". Dessa grupper var mycket influerade av Kurt Lewins Gestaltperspektiv och tog sig uttryck i att patienter, vårdare och läkare sågs som en helhet. Med detta som grund sökte Pichon-Rivière skapa ett mer operativt och konstruktivt behandlingsarbete. I slutet av 50-talet användes denna gruppoperativa teknik i utvecklad form i det så kallade Rosarioexperimentet. Det explicita syftet var att i en stad i det inre av Argentina (Rosario, vilken är Argentinas tredje största stad) genomföra ett samhällsarbete - ett socialt laboratorium som experiment där den som så önskade kunde delta; ett försök att analysera en hel stad genom intensivt tolkningsarbete i smågrupper - varvid vissa tekniker och interdisciplinär didaktik kom att tillämpas.
Rosarioexperimentet genererade flera nya grupper, vilka fortsatte att ägna sig åt stadens problem under handledning från Pichons institut IADES. Dessa operativa grupper - vars föregångare kan spåras just till Pichons gruppverksamhet på Hospicio de las Mercedes på 40-talet - bidrog till att grupper och psykoanalytiker kunde ta sig ut ur "kurens" kontext för att senare spridas till olika sektorer av samhälle och kultur. Experimentet nedtecknades i efterhand med bistånd av José Bleger, David Liberman y Edgardo Rolla (kända namn inom den argentinska psykoanalysen) och publicerades under titeln Técnica de los grupos operativos (De operativa gruppernas teknik) i Acta Neuropsiquiátrica Argentina, 6, 1960.
Det viktigaste resultatet av "Rosarioexperimentet" var presentationen av Pichons "operativ grupp"-metodologi. Det grundläggande i denna är att en grupp - med betoningen lagd på att skapa ett för gruppen relevant konceptuellt, referentiellt och operativt schema (ECRO eller CROS) - kan reflektera över sina svårigheter med en viss uppgift. De operativa grupperna introducerades sedan snabbt i undervisningen på medicinska fakulteter, inom psykologi och andra utbildningar. Lärarna, som saknade pedagogisk träning, började få sådan genom att lära sig hantera grupper, genom att kunna reflektera över gruppens svårigheter med en viss uppgift och genom att förstå hur ett för varje grupp i sig relevant ECRO/CROS kan utvecklas. Såväl terminologin som tekniken populariserades sedan under 60-talet.
Är då det ”pichonianska” tänkandet i realiteten en del av den argentinska psykoanalytiska rörelsen - som fick en sådan "boom" med början under 40- och 50-talet - eller rör det sig om ett tänkande som söker avgränsa sig och upprätta en gräns mot just denna rörelse. Argument för sistnämnda skulle kunna vara de hos Pichon tydliga tendenserna att i takt med sin ändrade teoretiska inriktning även avlägsna sig från det psykoanalytiska språket för att istället använda begrepp som "förbindelse", "stereotypi", "dialektisk spiral", "gruppmoment" etc - något som kan ses som tecken på att han håller på att ta sig in på eller skapa ett nytt vetenskapligt område.
Många tycks vilja se operativa grupper som ett slags grupp som bör särskiljas från andra grupper i stil med terapigrupper, undervisningsgrupper etc. Detta är dock oriktigt. Namnet ”operativ grupp” betecknar tvärtom en hel uppfattning om hur livet i grupper gestaltar sig och hur man bäst bör leda grupper. Pichon-Rivière gjorde därvid ingen större skillnad mellan undervisnings- och läroprocesser å ena sidan, terapiprocessen å den andra.
Den av oss - i form av så kallade operativa grupper - skapade grupptekniken får sin karaktär av att den explicit fokuseras på en uppgift. Uppgiften kan handla om lärande, bot (inbegriper då terapigrupper), diagnos av en arbetsorganisations svårigheter, reklamskapande etc. Under denna explicita uppgift vilar en annan mer implicit, vilken genom klargörande siktar på att bryta upp de stereotypa mönster som försvårar lärande och kommunikation - och som därigenom också innebär hinder i varje utvecklings- eller förändringssituation.
Som didaktisk modell fokuserar det operativa gruppkonceptet på faktorer som underlättar lärande och hinder som försvårar ett sådant. Som instrument för terapi och handledning likaväl som för forskning m m betonar detta koncept skillnaden mellan grupperfarenheten och det (teoretiska) gruppkonceptet - därav den starka betoningen på praxis' betydelse för ECRO som teoretiskt schema. En teori är nämligen inte valid i sig själv, utan den ska alltid utvärderas i förhållande till konkreta mänskliga varelser i deras permanenta kommunikation med sin verklighet/omgivning (vilket Kurt Lewin på ett pregnant sätt berör i sin berömda formulering: ”Det finns inget mer praktiskt än en bra teori!”).
En av Pichon-Riviéres nära medarbetare, José Bleger, har i Grupos operativos en la enseñanza (1961) givit följande definition av operativ grupp (enligt Tubert-Oklander etc kanske den mest koncisa definitionen):
… an operative group ... is a set of people with a common goal, which they try to approach by acting as a team.